Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester Th.J.O. Sloot overleden

Emeritus priester Th.J.O. Sloot overleden

In het Streekziekenhuis Midden Twente te Hengelo (Ov.) is op 8 december de zeereerwaarde heer Theodorus Johannes Oswaldus Sloot overleden, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Ubbergen op 11 oktober 1923. Na zijn priesterwijding op 23 juli 1950 was hij achtereenvolgens kapelaan te Mariaparochie (Almelo), Wehl en Hengelo (Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand). Op 1 april 1967 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie H. Joannes Apostel te Hengelo (Ov.). Op 1 augustus 1989 ging hij met emeritaat.

In het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd, schrijft mgr. Eijk: “Jan Sloot was een beminnelijke mens en priester in alle omstandigheden van het leven, in voor- en tegenspoed. Hij was graag onder de mensen: velen maakten graag een praatje met hem, hetzij in de pastorie of op straat of bij huisbezoek of in winkels waar hijzelf vaak boodschappen deed. Hij was een geestig mens en een priester met een rijk geestelijk leven. Hij had van jongs af aan een groot gevoel voor humor. In zijn preken maakte hij meestal wel één of andere geestige woordspeling waardoor hij altijd een aandachtig gehoor had. Jan Sloot was ook een vrome geestelijke. Trouw bad hij elke dag de gebeden uit zijn brevier, dat beduimeld met hem meegaat in zijn graf. Hij had een bijzondere verering en devotie voor Paus Johannes XXIII en voor de pastoor van Ars. Hij vierde heel graag en zeer vaak de H. Eucharistie in zijn eigen parochiekerk. Ook na zijn emeritaat werd hij nog geregeld gevraagd om de H. Eucharistie te celebreren in de andere parochies van Hengelo en in het bejaardencentrum ’t Zwavert. Hij had een goede en sterke familieband. Zijn verjaardag werd altijd met de hele familie feestelijk gevierd. Jan Sloot was altijd heel dankbaar voor de liefdevolle zorg van zijn huisgenote, Rie Bölte. Zij was altijd en overal zijn onmisbare hulp en toeverlaat. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake vindt plaats op dinsdag 13 december 2011 om 19.00 uur in de Onze Lieve Vrouwekerk, Onze Lieve Vrouwestraat 6, 7557 HX te Hengelo.
De Eucharistie ten Uitvaart wordt gevierd op woensdag 14 december 2011 om 10.00 uur in de Paus Johanneskerk, Castorweg 2, 7556 HD te Hengelo. Aansluitend zal hij begraven worden bij zijn ouders te Herwen en Aerdt.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht