Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester Th.A.F. de Groot overleden

Emeritus priester Th.A.F. de Groot overleden

Theodorus Anthonius Franciscus de Groot, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 30 oktober in De Bilt overleden. Theo de Groot werd op 25 december 1930 in Vleuten geboren. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1956 was hij achtereenvolgens kapelaan te Haaksbergen (HH. Bonifatius en Gezellen), Hoogland, Zeist en Utrecht (H. Bernardus) en vervolgens vanaf 1975 pastor te Soest en deservitor in de parochie H. Joannes te Soesterveen. In 1985 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de Emmausparochie te Utrecht-Overvecht en in 1997 volgde zijn benoeming tot hoofdverantwoordelijk pastor van de drie Overvechtse parochies Emmaus, H. Geest en Blijde Boodschap. Op 1 januari 2001 ging hij met emeritaat.

“In de bijna zestig jaren van zijn leven als priester zag Theo het als zijn roeping de liefde van Christus uit te dragen. Hij was een toegewijde en zorgzame pastor, betrokken op mensen, geliefd bij velen. Op hem waren de woorden van de apostel Paulus van toepassing: laat uw vriendelijkheid bij alle mensen bekend zijn. Dat gold niet alleen voor zijn parochianen, maar ook voor de gemeenteleden van de Protestantse Kerk, met wie hij de Johanneskerk in Utrecht-Overvecht deelde. Zijn vriendelijkheid was ook bekend in de wijk. Bij de dagelijkse wandeling met zijn hond maakte hij gemakkelijk contact en werd hij bekend als de herder met de herder. Hij was een man van verbinding,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.

Kardinaal Eijk: “De liturgie ging hem bijzonder ter harte. Hij besteedde daarin veel aandacht aan de verkondiging van Gods Woord. Gedwongen door zijn afnemende gezondheid, genoot Theo de laatste vijf jaar gastvrijheid bij de Fraters van Utrecht in De Bilt. Zij waren er voor hem, hij was er voor hen. Ze verstonden elkaar, deelden dezelfde humor. Hij was een trouw bezoeker van de vieringen in de kapel en maakte daarbij altijd veel werk van de vredeswens: voor ieder had hij een goed woord. We mogen geloven dat die vrede, de vrede van Christus, hem nu ten deel is gevallen. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

Woensdag 4 november is er om 19.00 uur een Eucharistieviering in de kapel van het fraterhuis St. Jozef, Schorteldoeksesteeg 1 te De Bilt. Voorafgaand is er van 18.30 tot 18.45 uur gelegenheid tot afscheid nemen in het mortuarium van het fraterhuis.
Donderdag 5 november is er om 10.45 uur een oecumenische dankdienst in de Johanneskerk, Moezeldreef 400 te Utrecht. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op begraafplaats Den en Rust te Bilthoven.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.