Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester H.W.C. Revenberg overleden

Emeritus priester H.W.C. Revenberg overleden

De zeereerwaarde heer Hendrikus Wilhelmus Cornelis Revenberg, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 9 februari overleden. Hij werd geboren te Apeldoorn op 18 juli 1932. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1958 studeerde hij kerkelijk recht in Rome en was hij achtereenvolgens kapelaan te Bilthoven en Utrecht. Vanaf 1964 was hij als kerkelijk rechter verbonden aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht.

Met ingang van 8 september 1979 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie Onze Lieve Vrouwe Tenhemelopneming te Houten. Per 1 oktober 1990 volgde zijn benoeming tot pastoor van de Simon en Judasparochie te Ootmarsum en de Simon en Judasparochie te Lattrop in het samenwerkingsverband Ootmarsum – Lattrop – Tilligte. Per 15 mei 1992 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de Simon en Judasparochie te Tilligte. Na zijn emeritaat op 1 juli 1998 verhuisde hij naar Hooglanderveen.

“Als priester en canonist heeft Henk Revenberg altijd pastoraat en recht bij elkaar gehouden,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht. “Als kerkelijk rechter aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht heeft hij bijna vijftig jaar een bijdrage geleverd aan een zorgvuldige rechtsbedeling, met name door zijn betrokkenheid bij talrijke huwelijksprocessen. Hij bestudeerde de hem toegezonden akten met grote zorg en was wijs in zijn beslissingen. Daarin bleek dat hij kerkrechtelijk goed geschoold was. Hij was in zijn redeneringen kritisch, betrokken en rechtvaardig. In zijn oordeel was altijd een toon van mildheid en barmhartigheid te bespeuren. In beraadslagingen sprak hij altijd ‘in zachtmoedigheid’ over mensen. Dat maakte hem tot een kostbare collega.
Als parochiepriester besteedde hij veel aandacht aan de catechese. Dit werk had zijn liefde en aandacht en nam alle kostbare tijd in beslag die overbleef naast zijn reguliere pastorale werkzaamheden. Het basispastoraat én de catechese lagen hem zeer na aan het hart. Als parochiepriester en kerkjurist was het steeds zijn wens en streven het ‘salus animarum’, het zielenheil van het Godsvolk, te dienen.”
In zijn laatste levensjaren gingen de last van de ouderdom en zijn zwakkere gezondheid steeds zwaarder wegen.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren op vrijdag 15 februari van 10.15 tot 10.45 uur in de St. Josephkerk, van Tuyllstraat 27 te Hooglanderveen. De Eucharistie ten uitvaart wordt gehouden op vrijdag 15 februari om 11.00 uur in de bovengenoemde kerk. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op het parochiekerkhof.

Voor de volledige tekst van het overlijdensbericht klik hier.