Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester G.W. Steerneman overleden

Emeritus priester G.W. Steerneman overleden

De zeereerwaarde heer Gerhardus Wilhelmus Steerneman, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 15 februari overleden. Hij werd geboren te Olst op 19 januari 1933. Na zijn priesterwijding op 19 juli 1959 was hij achtereenvolgens kapelaan te Herwen en Aerdt, Ulft en Utrecht (H. Nicolaas). Met ingang van 15 maart 1971 werd hij benoemd tot pastor in de H. Josephparochie te Almelo met als speciale opdracht de zielzorg in de wijk De Schelfhorst. Per 1 november 1979 ging hij met tijdelijk ziekteverlof en op 1 januari 1998 ging hij met emeritaat.

“Gerard Steerneman voelde zich thuis in de H. Josephparochie in Almelo,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht. “Daar kon hij zijn begaafdheden tot ontplooiing brengen. Hij hield van catechese, van verzorgde liturgische vieringen en hij besteedde veel aandacht aan zijn preken. Omdat hij in de zielzorg dichtbij zijn mensen wilde werken, ging hij al gauw in de nieuwe wijk De Schelfhorst te Almelo wonen.”
Nadat hij in 1979 met ziekteverlof was gegaan, verhuisde hij naar de Frerikslaan 16 in Almelo. Aldaar kreeg hij de zorg van zijn huisgenote Betsie Perik-Brusche, aan wie hij veel te danken heeft, met name toen hij in zijn priesterlijk functioneren beperkt werd. Kardinaal Eijk: “Blij was hij met zijn nieuwe opgave om te kunnen gaan werken op het secretariaat van De Zwanenhof te Zenderen. Jarenlang, tot zijn emeritaat op 1 januari 1998, wist hij zich aldaar dienstbaar te maken voor de gasten. Als priester hield hij van de Kerk en volgde hij belangstellend alle ontwikkelingen. Hij hield van de natuur, van tuinieren en beoefende niet onverdienstelijk de schilderkunst.”
Hij genoot van de contacten met zijn familie en met de familie van zijn huisgenote. Haar overlijden op 4 september 2010 was ook voor hem een groot verlies. De laatste tijd ging zijn gezondheid steeds meer achteruit. Hij overleed plotseling thuis op vrijdag 15 februari 2013.

De uitvaart zal worden gehouden op donderdag 21 februari 2013 om 10.00 uur in de Elisakerk, Rembrandtlaan 23, Almelo. Vooraf is er gelegenheid om afscheid te nemen van 9.30 uur tot 9.50 uur in de aula van de kerk. Aansluitend zal om 11.30 uur de crematie plaatsvinden in het crematorium ‘Twente’, Willem de Clercqstraat 95 te Almelo.

Voor de volledige tekst van het overlijdensbericht klik hier.