Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester G.G.J. van Oostrum overleden

Emeritus priester G.G.J. van Oostrum overleden

In Deventer is op 2 februari de zeereerwaarde heer Gerardus Gijsbertus Joannes van Oostrum (1921) overleden, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1948 was hij achtereenvolgens kapelaan te Oudenrijn, Wageningen en Arnhem. In 1963 werd hij benoemd tot bouwpastoor te Dinxperlo, een jaar later volgde zijn benoeming tot pastoor aldaar. In 1969 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Lebuïnusparochie te Deventer, waarna hij ook 18 jaar deken was van het dekenaat Deventer.

Gerard van Oostrum ging op 1 oktober 1988 hij met emeritaat. “Als pastoor en deken heeft hij zich ingezet om de vernieuwingen van het concilie in de pastorale praktijk gestalte te geven. Hij was een groot voorstander en animator van geloofsgesprekken en met een aantal mensen uit zijn parochie is hij tot het laatst in gesprek gebleven. Hij voelde zichzelf daardoor ook verrijkt in zijn geloofsleven,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.

Kardinaal Eijk: “Als deken spande hij zich in om de vruchtbare samenwerking van priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers te bevorderen. Daarin ging hij steeds met mildheid en geduld te werk. Na zijn emeritaat bezocht hij namens de bisschop de emeriti van ons aartsbisdom. Zijn luisterende houding en belangstelling voor mensen en soms ook verwondering over hen kwamen hem daarbij goed van pas.”

De avondwake vindt plaats op vrijdag 7 februari om 19.00 uur in de H. Maria Koninginkerk, Mariënburghstraat 2 te Deventer, waarna er gelegenheid tot condoleren is.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 8 februari om 10.30 uur in de H. Lebuïnus of Broederenkerk, Broederenstraat 18 te Deventer. Aansluitend is de begrafenis op de R.-K. Begraafplaats, Ceintuurbaan 18 te Deventer.

Lees hier het volledige overlijdensbericht