Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester G.A.M. Lesscher overleden

Emeritus priester G.A.M. Lesscher overleden

De zeereerwaarde heer Gerardus Albertus Maria Lesscher, emeritus priester van het Aartbisdom Utrecht, is op 17 december overleden. Gerard Lesscher werd geboren te Wierden op 8 september 1929. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1957 was hij achtereenvolgens kapelaan te Jutphaas en Ede (H. Antonius) en priesterassistent te Oldenzaal.

Met ingang van 15 oktober 1971 werd hij benoemd tot halftime pastor van de unit Lambertus-Raphaël-Groot Driene te Hengelo Ov., met als standplaats de St. Lambertusparochie. Daarnaast kon hij zijn muziekstudie voortzetten. Per 15 april 1977 werd hij benoemd tot waarnemend pastoor en op 1 maart 1978 volgde zijn benoeming tot pastoor van de St. Lambertusparochie te Hengelo Ov. Op 29 november 1998 ging hij met emeritaat.

Gerard Lesscher overleed daags na zondag Gaudete. “Als rechtgeaarde Twentenaar bewandelde hij de rechte weg inzake geloof, kerk en liturgie. Zo was hij als Johannes de Doper, die we op zondag Gaudete zagen als mens die eveneens de rechte weg verkondigde. Vanaf zijn priesterwijding in 1957 heeft Gerard tijdens alle stormen en veranderingen in kerk en samenleving een vaste koers gevaren. Hij volgde Vaticanum II op de voet en was thuis in de documenten van de concilievaders. In 1971 werd hij benoemd als kapelaan aan de toenmalige St. Lambertusparochie. Daar heeft hij het rooms-katholieke geloof als priester ten volle kunnen uitdragen, vooral in de liturgie en de catechese. Bijzondere liefde had hij voor de (kerk)muziek. In zijn eerste Hengelose jaren, vóór zijn benoeming tot pastoor van de St. Lambertus, studeerde hij aan het Enschedese conservatorium. Dat heeft geleid tot een groot aantal kerkmuzikale composities en de oprichting van verschillende koren. Zijn ‘opus magnum’ is de toonzetting van de Nederlandse liturgie van missaal en getijdenboek. Vooral na zijn emeritaat in 1998 heeft hij hieraan gewerkt. Kort voor zijn overlijden heeft hij het voltooid. Daarna was hij op. Na de ziekenzalving gaf hij, met twee handen en bevend, alle aanwezigen voor het laatst Gods zegen. Tot slot sprak hij de woorden: ‘In Uw handen, Heer, beveel ik mijn geest.’ Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht.

Op vrijdag 21 december 2012 is er een stille wake van 18.00 tot 18.30 uur in de Sint Lambertusbasiliek te Hengelo. De Eucharistie ten uitvaart wordt gehouden op zaterdag 22 december 2012 om 10.30 uur in de Lambertusbasiliek te Hengelo Ov. Vanaf 9.30 uur is er in de basiliek gelegenheid tot afscheid nemen. Aansluitend zal hij worden bijgezet in het priestergraf op de begraafplaats aan de Deurningerstraat 262 te Hengelo.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.