Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester F.A.E.M. de Bruijn overleden

Emeritus priester F.A.E.M. de Bruijn overleden

Frederik Augustinus Emmerentius Maria de Bruijn, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 7 december 2015 te Utrecht overleden. Fik de Bruijn werd geboren te Driebergen-Rijsenburg op 15 februari 1930. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1956 was hij achtereenvolgens kapelaan te Heino, Wierden en Arnhem (H. Walburgis) en vervolgens vanaf 9 augustus 1968 rector van het Onze Lieve Vrouw ter Eemcollege te Amersfoort alsmede landelijk aalmoezenier van de Katholieke Jeugdraad voor Nederland.

Op 20 november 1975 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de H. Johannes Geboorteparochie te Montfoort. Met ingang van 1 oktober 1990 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Kruisverheffingparochie te Beesd en de O.L.Vrouwparochie te Gellicum-Rhenoy. Op 1 november 1993 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de Maria Geboorteparochie te Rumpt. Met ingang van 1 maart 1995 ging hij met emeritaat.
“In de bijna zestig jaren van zijn priesterleven heeft hij veel zien veranderen in Kerk en maatschappij. Hij volgde de ontwikkelingen kritisch en op de voet, steeds speurend naar Gods Geest,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Pastor De Bruijn had de gave van het woord. Menigeen heeft in zijn preken inspiratie, bemoediging en troost gevonden. In zijn talrijke bijdragen aan parochiebladen, onder meer onder de titel Cursief, wist hij telkens weer op verrassende en inspirerende wijze ontwikkelingen in Kerk en maatschappij te verbinden met het geloofsleven van de parochianen die aan zijn pastorale zorg waren toevertrouwd. Hij was een gastvrij man en had een grote liefde voor Frankrijk alsmede voor de Franse cultuur en keuken. Wie hem ontmoette trof een gedreven mens en priester,” aldus kardinaal Eijk.

Op vrijdag 11 december 2015 wordt om 19.00 uur een avondwake gehouden in de H. Johannes Geboortekerk, Hoogstraat 82 te Montfoort. Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren in het Zalencentrum St. Joseph, Heiliglevenstraat 4 te Montfoort. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 12 december 2015 om 11.00 uur in bovengenoemde kerk. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de R.K. Begraafplaats Sint Petrus’ Banden aan de Drieklinken te Driebergen-Rijsenburg.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.