Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester E.J.J. Schoorlemmer overleden

Emeritus priester E.J.J. Schoorlemmer overleden

In verzorgingshuis De Eeshof te Tubbergen is op 27 juni de zeereerwaarde heer Egbertus Joannes Jozefus Schoorlemmer overleden. Hij werd geboren te Zwollerkerspel op 13 oktober 1928. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1957 was hij achtereenvolgens kapelaan te Beltrum, Gendt en Enschede. Op 1 september 1970 volgde zijn benoeming tot pastoor in Enschede en op 30 juni 1978 werd hij benoemd tot pastoor te Reutum. Met ingang van 1 januari 1995 werd hij benoemd tot pastor in het samenwerkingsverband van de parochies van Tubbergen, Vasse en Reutum. Op 1 juli 1996 ging hij met emeritaat.

“Zij, die emeritus-pastoor Bertus Schoorlemmer gekend hebben, verliezen aan hem een markant priester, die in zijn pastoraat zich altijd bijzonder verbonden heeft gevoeld met het Aartsbisdom Utrecht. Over drie weken wilde hij met zijn familie en de leefgemeenschap van De Eeshof zijn 55-jarig priesterfeest gedenken. Als thema voor de feestelijke Eucharistieviering had hij de tekst ‘Blijf vertrouwen’ meegegeven. De laatste twee maanden ging het met zijn gezondheid zienderogen achteruit. Hij sprak dan ook regelmatig zijn twijfel uit of hij dit feest nog zou mogen beleven,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht verstuurde.
“In vertrouwen op de Levende Heer heeft Bertus zijn leven bij het krieken van een nieuwe dag uit handen gegeven. Pastoor Schoorlemmer heeft heel zijn priesterleven in trouw aan God en de Kerk van Utrecht, in meerdere parochies, waar hij nog vaak over sprak, met inzet van heel zijn persoon het Gods volk onderweg gediend. Gaarne verzoek ik u om emeritus-pastoor Schoorlemmer in uw gebed te gedenken.”

De avondwake vindt plaats op maandag 2 juli 2012 om 19.00 uur in de H. Pancratius basiliek te Tubbergen, waarna er gelegenheid is om afscheid te nemen en tot condoleren voor in de basiliek, waar emeritus-pastoor Schoorlemmer dan is opgebaard.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op dinsdag 3 juli 2012 om 10.30 uur in de bovengenoemde basiliek, waarna hij te ruste zal worden gelegd op het parochiële kerkhof te Reutum. Van 9.45 uur tot 10.15 uur is er tevens gelegenheid afscheid te nemen voor in de H. Pancratius basiliek.

Lees hier het volledige overlijdensbericht