Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester C.A. Hartman overleden

Emeritus priester C.A. Hartman overleden

In Vleuten is op 11 juli emeritus priester C.A. Hartman overleden. Cornelis Antonius Hartman werd geboren te Soest op 2 november 1918. Na zijn priesterwijding op 7 juli 1946 was hij achtereenvolgens priesterassistent te Duiven, kapelaan te Uithoorn, Arnhem en Utrecht. Zijn benoeming tot pastoor te Utrecht (Salvatorparochie) volgde in 1966. Op 25 mei 1972 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie O.L. Vrouw Tenhemelopneming te Oldenzaal; in oktober van dat jaar werd hij tevens benoemd tot kapelaan van de Plechelmusparochie te Oldenzaal. Op 24 oktober 1984 ging hij met emeritaat.

In het overlijdensbericht schrijft kardinaal Eijk onder meer: “Cees droeg de vreugde van het Evangelie mee in zijn hart. Hij was een man Gods en een mensen-mens. Als priester voelde hij zich innig verbonden met ons aartsbisdom. Daarin heeft hij zijn beste krachten gegeven aan de viering en de verkondiging van het geloof. […] Met warmte en met de nodige zelfspot zat hij graag op de praatstoel. Hij hield van geschiedenis en in zijn verhalen bracht hij vaak het verleden bij het heden. […] Hoewel hij zich ervan bewust was dat zijn gezondheid minder werd, was hij niet bang voor de dood. Hij kon in dankbaarheid voor al het goede dat hij van God en de mensen had ontvangen zijn naderende levenseinde aanvaarden. Op 29 juni 2012, het hoogfeest van de heilige apostelen Petrus en Paulus, heeft Cees heel bewust het Sacrament van de Zieken ontvangen. Aan het einde van de viering nam Cees het woord en zei: ‘Ik hoop dat veel jonge mensen de weg naar het priesterschap gaan en daar even gelukkig mee zijn zoals ik het altijd ben geweest.’ Op 11 juli 2012 is hij in het Johannes Hospitium te Vleuten gestorven. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake vindt plaats op 16 juli 2012 om 19.00 uur in de St. Bavokerk te Harmelen.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gehouden op 17 juli 2012 om 11.00 uur in dezelfde kerk. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op begraafplaats ‘t Spijck aan de Dorpeldijk te Harmelen.

Lees hier het volledige overlijdensbericht