Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus-pastoor W.Th.J. Bosch erekapelaan van de paus

Emeritus-pastoor W.Th.J. Bosch erekapelaan van de paus

Emeritus-pastoor W.Th.J. Bosch uit Hengelo is wegens zijn grote verdiensten voor de Kerk benoemd tot erekapelaan van de paus. Vicaris Cornelissen van het vicariaat Deventer maakte dit op 24 juli bekend in de St. Stefanuskerk te Borne. Daar vierde emeritus-pastoor Bosch zijn 60-jarig priesterjubileum. Bosch was ruim 30 jaar pastoor van de toenmalige St. Stefanusparochie te Borne, waar hij pas op zijn 83ste met emeritaat ging. Eerder was Bosch benoemd in Etten, Arnhem, Baarn en Zwolle.

bosch-60-jaar-priester-2-kl

Vicaris Cornelissen feliciteerde hem namens aartsbisschop Eijk en het aartsbisdom met zijn priesterjubileum. Vicaris Cornelissen: “Emeritus pastoor Bosch is priester met hart en ziel, een man van gebed, en van grote inzet.” Dat bleek niet alleen uit zijn verzorgde celebratie van de liturgie. Zo is op zijn initiatief in Borne de Stefanshof gebouwd. Cornelissen: “Veel groepen kunnen daar terecht voor samenkomsten, vergaderingen, repetities, catechese . Het vicariaat Deventer maakt eveneens vaak gebruik van deze locatie voor ontmoetingen en bijeenkomsten van de Pastorale School.”
Kardinaal Simonis was op 24 juli ook aanwezig. Er is een vriendschap gegroeid tussen hem en oud-pastoor Bosch en hij heeft vaak op de pastorie in Borne mogen overnachten. Kardinaal Simonis prees Bosch voor zijn inzet en trouw.

bosch-img_0397-kl

Vier erekapelaans
Het Aartsbisdom Utrecht kent nu vier erekapelaans van de paus, naast Bosch zijn dat emeritus-pastoor Kolkman, emeritus-pastoor Mensink en vicaris A.J.J. Woolderink, pastoor te Almelo. De titel erekapelaan van de paus geldt als een kerkelijke onderscheiding. Deze kan worden toegekend aan priesters die zich op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt. Een erekapelaan van de paus mag bij voorkomende gelegenheden ‘klein paars’ dragen: een zwarte toog met paarse zoom en een paarse sjerp, maar zonder borstkruis en ring. Ook mag hij zich ‘monseigneur’ noemen.

bosch-60-jaar-priester-1-kl

bosch-oorkonde-kl