Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor W.C. Baars overleden

Emeritus pastoor W.C. Baars overleden

Te Nijmegen is op 25 mei overleden de zeereerwaarde heer Wilhelmus Cornelis Baars, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Eindhoven op 4 april 1935. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1960 was hij achtereenvolgens kapelaan te Zeddam, Montfoort en Apeldoorn (O.L.V. Tenhemelopneming).

In augustus 1971 werd hij benoemd tot pastor in de H. Geestparochie te Amersfoort en vanaf 1976 werkte hij halftime als pastor in het meisjesinternaat O.L.Vrouw ter Eem te Amersfoort en het daaraan verbonden klooster. Na de sluiting van het internaat was hij pastoraal actief voor de communiteit van dit klooster en voor de Congregatie van O.L.Vrouw van Amersfoort. In 1983 volgde zijn benoeming tot halftime dekenaal functionaris voor volwassenencatechese en kadervorming in het Dekenaat Amersfoort. In 1986 werd Baars pastoor van de H. Michaëlparochie te Zwolle, een jaar later werd hij tevens pastoor van de parochie van O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand (Herfte-Wijthmen). Na een periode van ziekteverlof ging hij in april 2000 met emeritaat. Gedurende zijn laatste levensjaren verbleef hij te Nijmegen: eerst in het kloosterbejaardenoord Berchmanianum en daarna in het woon/zorgcentrum Aqua Viva.

“Wim Baars had veel talenten: hij was taalvaardig en een begaafd celebrant in de liturgie,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. “Hij voelde zich helemaal thuis in gesprekskringen over de Bijbel. Zijn hele leven is hij bezig geweest met de Joodse geloofstraditie. Hij zocht naar de Joodse achtergronden van het Nieuwe Testament. Wat hij zodoende ontdekte, gaf hij door in verkondiging en gesprekken. Ook was hij begaan met de slachtoffers van de Shoah. Tijdens zijn laatste levensjaren, toen zijn krachten begonnen af te nemen, heeft hij het boekje ‘Legenden aus dem Talmud’ vertaald. Het boekje kwam uit de bibliotheek van een Joodse familie die in de Tweede Wereldoorlog naar de concentratiekampen is weggevoerd en nooit meer is teruggekeerd. In zijn nawoord schrijft Wim: ‘Zo bied ik dit resultaat aan ieder aan, die bereid is te leren van de geschiedenis en van de plaats die de wijsheid van de Joodse Traditie daarin inneemt’,” memoreert kardinaal Eijk.

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op vrijdag 1 juni 2018 om 11.00 uur in de H. Sacramentskerk, Heyendaalseweg 300 te Nijmegen. Aansluitend is de begrafenis op Begraaf- en Gedenkpark Heilig Land Stichting, Mgr. Suyslaan 4, Heilig Landstichting.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht