Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus-pastoor Scholten (91) overleden

Emeritus-pastoor Scholten (91) overleden

In Valburg is op 19 januari emeritus-pastoor G.J. Scholten overleden. Hij werd geboren te Weerselo op 5 januari 1920. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1947 werd hij achtereenvolgens kapelaan te Avereest, Bemmel en Silvolde. In februari 1964 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie H. Jacobus te Valburg. Op 5 januari 1995 ging hij met emeritaat.

Gerrit Scholten was de voorlaatste priester in leven van het wijdingsjaar 1947. Alleen zijn klasgenoot Frans Horsthuis heeft hem overleefd. In het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd, schrijft aartsbisschop Eijk onder meer: “Gerrit Scholten was een heel eenvoudig, rustig en bescheiden mens. Zijn boerenafkomst uit Weerselo … maakte hem mede tot een nuchter mens, met twee benen op de grond, vergroeid met geloof, kerk en priesterschap, zoals een herder met zijn schapen. De ontwikkelingen in kerk en maatschappij en het geleidelijk wegvallen van de oude vertrouwde tradities baarden hem zorgen en maakten hem onzeker. Het teruglopend kerkbezoek was een bron van verdriet. De liturgie in de kerk was hem heilig, en daar moest niemand aan sleutelen. Veel kracht haalde hij uit het brevier, dat beduimeld en bijna stuk gebeden naast hem op het leestafeltje lag. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”
In de kleine plattelandsparochie van Valburg voelde hij zich thuis, na zijn emeritaat bleef hij in de pastorie wonen – er was geen opvolger en hij wilde tussen de mensen blijven wonen. De avondwake vindt plaats op 21 januari 2011 om 19.30 uur in de Jacobus de Meerdere-kerk te Valburg. De Eucharistie ten Uitvaart wordt gevierd op 22 januari 2011 om 10.30 uur in bovengenoemde kerk.

Lees hier het volledige overlijdensbericht.