Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Morsink overleden

Emeritus pastoor Morsink overleden

In Zorgcentrum en verpleeghuis De Schuylenburgh te Silvolde is op 6 oktober in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Antonius Johannes Maria Morsink, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren op 16 oktober 1939 te Apeldoorn. Na zijn priesterwijding op 9 juli 1966 was hij achtereenvolgens kapelaan te Silvolde en Hengelo Ov. (H. Lambertus) en vervolgens vanaf 1 augustus 1977 pastor en later deservitor van de Exodus- en de H. Raphaëlparochie te Hengelo (Ov.).

Met ingang van 1 november 1984 werd hij benoemd tot pastor in het team voor Groot Malburgen te Arnhem. Per 1 september 1987 volgde zijn benoeming tot pastoor van de H. Sacrament- en H. Geestparochie te Arnhem-Zuid en de H. Lucasparochie te Elden. Met ingang van 1 juli 1994 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Georgiusparochie te Terborg en de H. Martinusparochie te Gaanderen en per 1 maart 2000 tevens tot pastoor van de H. Mauritiusparochie te Silvolde en tot pastoor van het Gemeenschapshuis H. Laurentius te Varsseveld. Per 1 september 2001 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Martinusparochie te Etten en per 1 mei 2002 tevens tot pastoor van de H. Augustinusparochie te Gaanderen. Met ingang van 16 oktober 2004 ging hij met emeritaat.

“Anton Morsink was een hartelijk, opgewekt mens en een graag geziene pastor. Tussen de mensen voelde hij zich op zijn plek. Hij had oog voor noodzakelijke vernieuwingen en liet zich daarin graag bijstaan door bestuurders en vrijwilligers. Groot was zijn sociale bewogenheid, vooral met vluchtelingen en mensen met een bescheiden inkomen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Tot op ver gevorderde leeftijd bleef pastor Morsink actief als emeritus-assistent in parochiekerken en in vele zorgcentra. “Toen dat niet meer ging, bleef hij zeer verbonden met de geloofsgemeenschappen van Gaanderen en Terborg waar hij de vieringen bijwoonde,” aldus kardinaal Eijk, die vervolgt: “Op 20 september ontving hij de Ziekenzalving in het bijzijn van zijn familie en vrienden. In gelovige overgave ging hij de Heer tegemoet.”

De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op zaterdag 12 oktober om 11.00 uur in de H. Martinuskerk te Gaanderen. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de R.-K. begraafplaats aan de Kerkstraat te Gaanderen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht