Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor mgr. J.A. Kolkman overleden

Emeritus pastoor mgr. J.A. Kolkman overleden

Mgr. Johannes Antonius Kolkman, priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 7 oktober 2016 te Eerbeek overleden. Hij werd geboren te Diepenveen op 7 oktober 1927. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1955 was hij achtereenvolgens kapelaan te Lathum, Abcoude, Zeist (H. Joseph) en Arnhem (H. Johannes de Doper) en vervolgens vanaf 27 november 1971 deservitor van de H. Martinusparochie te Doornenburg.

Met ingang van 1 oktober 1981 werd hij benoemd tot pastor voor de stad Oldenzaal, in het bijzonder als pastor en deservitor van de H. Antoniusparochie. Per 27 september 1986 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Nicolaasparochie te Baarn. Met ingang van 15 april 2010 ging hij met emeritaat.

“Jan Kolkman was een wijs mens, eerlijk en mild in zijn oordeel. In zijn pastoraat hechtte hij aan een goed verzorgde liturgie en besteedde hij veel aandacht aan catechese, geloofsverkondiging en persoonlijke zielzorg. Hij werkte met grote inzet vanuit een sterk en nuchter geloofsvertrouwen, wetend dat het de Heer is die de wasdom geeft. Daarom bleef hij optimistisch. Voor velen was hij een goede biechtvader en integere geestelijk leidsman op de pelgrimstocht door het leven,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen van mgr. Kolkman op dinsdagavond 11 oktober van 19.00 tot 19.30 uur in de Vredeskapel naast de H. Nicolaaskerk, Timmermansweg 32 te Schalkhaar.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op woensdag 12 oktober om 11.00 uur in bovengenoemde kerk. Na afloop is er gelegenheid tot condoleren. Daarna zal hij overgebracht worden naar Baarn, waar hij om 15.45 uur zal worden begraven op het R.-K. kerkhof van de H. Nicolaaskerk aldaar. Na afloop is er gelegenheid om samen te komen in het Trefpunt.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht