Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor L.J. Koerhuis overleden

Emeritus pastoor L.J. Koerhuis overleden

Te Bilthoven is op 11 mei in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Leonardus Johannes Koerhuis, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Dalfsen op 25 november 1939. Na zijn priesterwijding op 17 juli 1965 was hij achtereenvolgens kapelaan te Wierden en Maarssen. Met ingang van 20 augustus 1975 werd hij benoemd tot deservitor van de H. Michaëlparochie te Zwolle.

Op 1 december 1984 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de Johannes de Doperparochie te Wijk bij Duurstede. Per 1 januari 1990 werd hij tevens benoemd tot waarnemend deken van het dekenaat Zeist. Met ingang van 1 oktober 1990 werd hij benoemd tot pastor in het St. Elisabeth Ziekenhuis te Amersfoort. Op 1 september 2003 ging hij met emeritaat.

“Leo groeide op in een groot katholiek gezin op het Sallandse platteland, waar het katholieke geloof een vanzelfsprekend onderdeel was van het dagelijks leven,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Daaruit kwam ook zijn verlangen voort om priester te worden. De diepgelovige vroomheid van zijn moeder en de kerkelijke trouw van zijn vader speelden daarin een grote rol. Leo leefde heel bewust vanuit zijn geloof, zijn ambt en zijn deel uitmaken van de Kerk als gemeenschap rond Jezus Christus waarin liefde, mededogen, barmhartigheid en gerechtigheid centraal staan,” zo vervolgt de Utrechtse aartsbisschop.

“Hij was als pastor in de parochie en in het ziekenhuis mensen heel nabij. Hij wist zich daarbij gedragen door de Geestkracht die er ook was in Jezus Christus. Dat betrof overigens niet alleen zijn pastoraal handelen maar zijn hele persoon,” aldus kardinaal Eijk. “Nog volop vitaal kwam Leo’s ziekte heel onverwacht. Zoals hij in het leven stond, zo beleefde hij ook de laatste periode daarvan. Leo voelde zich rustig en was niet angstig. Vertrouwen op God was daarbij zijn richtsnoer. Hij wist dat hij zich moest overgeven aan Gods Geest. Dat betekende voor hem geloven dat hij opgenomen zou worden in de Liefde die God is. Wel had hij er moeite mee om achter te laten wie hem lief waren. Mogen zij zich net zoals Leo gedragen weten door de Heilige Geest, die wij mogen kennen als de Trooster en de Helper. […] Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en zijn huisgenote mevrouw M. Broeke.”

De gebedsdienst ten uitvaart zal op dinsdag 18 mei om 15.00 uur in besloten kring plaatsvinden in de St. Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 19 te Amersfoort.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht