Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor J.M. Berntsen overleden

Emeritus pastoor J.M. Berntsen overleden

Te Denekamp is op 26 juni in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Joseph Maria Berntsen, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren op 25 maart 1930 te Eibergen. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1956 zette hij zijn studie in de klassieke taal- en letterkunde voort aan de R.-K. Universiteit te Nijmegen en was hij achtereenvolgens kapelaan in de H. Kruisparochie te Amersfoort en leraar aan het seminarie van Apeldoorn. Met ingang van 1 augustus 1973 werd hij benoemd tot secretaris van het Aartsbisdom Utrecht.

Op 21 maart 1986 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen te Wijhe. Met ingang van 1 september 1988 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Willibrordparochie te Wijhe-Boerhaar en op 19 januari 1997 werd hij ook benoemd tot pastoor van de H. Theresiaparochie te Olst en de H. Willibrord-parochie te Olst-Boskamp. Met ingang van 1 december 2002 ging hij met emeritaat.

“Pastor Berntsen typeerde zichzelf ooit als ‘simplex sacerdos’ (eenvoudige priester), zich tegelijk bewust net als St. Petrus van zondigheid en klein menselijkheid,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Voor zijn parochianen en familie was hij een hartelijk, eerlijk, eenvoudig en oprecht mens met wie je ook kon lachen. Tegelijk inspireerde hij de mensen om zich heen door zijn oprechte geloof. Centraal in zijn priesterschap stond Christus en hij leefde vanuit de roeping om een alter Christus te zijn.”
Hij was van harte verbonden met het Aartsbisdom Utrecht dat hij op verschillende wijzen gediend heeft, aldus kardinaal Eijk. “De mooiste jaren waren voor hem zijn jaren als pastoor. Hij was zorgvuldig in de liturgie en hield preken met weloverwogen inhoud. Hij nodigde op roepingenzondagen priesterstudenten uit en werkte zo mee aan de toekomst van ons bisdom.”

De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op dinsdag 2 juli 2024 om 14.30 uur in de kapel van de Zusters Franciscanessen, Gravenallee 30 te Denekamp. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de R.K. begraafplaats te Noord-Deurningen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht