Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor H.G. Nollen overleden

Emeritus pastoor H.G. Nollen overleden

Hermanus Gerardus Nollen, priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 1 november 2016 – Hoogfeest van Allerheiligen – te ‘s-Heerenberg overleden. Hij werd geboren te Hengevelde op 19 september 1922. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1948 was hij achtereenvolgens vanaf 14 januari 1949 werkzaam als kapelaan van de H. Werenfridus parochie te Westervoort en vanaf 7 september 1956 als kapelaan van de H. Nicolaasparochie te Baarn en Santvoort. Op 1 januari 1958 volgde zijn benoeming als rector van de Sint Nicolaas stichting te Denekamp.

Vervolgens werd hij op 15 september 1967 benoemd tot pastoor van de H. Suitbertusparochie te Stokkum. Van 1 juli 1978 tot 1 juli 1980 was hij lid van het dekenaal bestuur en waarnemend deken van het dekenaat ‘s-Heerenberg. Op 19 september 1997 ging hij met emeritaat.

“In het leven van em. pastoor Nollen was de viering van de Eucharistie bron en hoogtepunt. Wij gedenken met waardering zijn pastorale inzet voor en betrokkenheid bij alles en iedereen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.
Emeritus pastoor Nollen gaf na zijn kapelaansjaren als rector van de Nicolaasstichting te Denekamp onder meer les en bekommerde zich om de voogdijkinderen. In die tijd hield hij ook zijn dialectpraatjes voor de regionale omroep. Vervolgens was hij vele jaren pastoraal werkzaam in Stokkum. Aldaar besteedde hij bijzondere aandacht aan het jeugdpastoraat. Kardinaal Eijk: “Vanuit zijn menselijke bewogenheid ging zijn zorg allereerst uit naar mensen die het moeilijk hadden. Zieken en bejaarden bezocht hij met een voorbeeldige ijver en hij begeleidde velen in hun laatste dagen. Hij ondersteunde het verenigingsleven als belangrijk fundament van de Stokkumse samenleving.”

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht