Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor G.W. Bouwman overleden

Emeritus pastoor G.W. Bouwman overleden

Te Heerde is op 19 augustus in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Gerardus Wilhelmus Bouwman, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Jutphaas op 18 mei 1930. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1957 was hij achtereenvolgens kapelaan te Herwen en Aerdt, Lent en Deventer (H. Lebuinus). Met ingang van 15 november 1973 werd hij benoemd tot pastor van de binnenstad van Arnhem, verbonden aan de Walburgisparochie.

Op 9 september 1977 volgde zijn benoeming als pastor en deservitor van de St. Josephparochie te Zwolle. Met ingang van 4 juni 1995 ging hij met emeritaat. “Officieel was zijn voornaam Gert, maar de meesten kenden hem als Karel Bouwman. Die naam dankte hij aan zijn lengte en grote handen, waarmee hij op het seminarie opviel als doelman. Eerst was het nog ‘de Grote’. Dit werd ‘Karel de Grote’ en uiteindelijk ‘Karel’,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.
“Hij voelde zich aangesproken door de woorden van Jezus, die Zijn leerlingen ‘vissers van mensen’ noemt. Daar ging zijn hart naar uit. Mensen redden, mensen bijeenhouden. Het deed hem pijn dat hij zijn parochie voor moest gaan bij het sluiten van de Jozefkerk, die als één van de eerste kerken in Zwolle moest sluiten. Hij deed wat hij kon om zijn mensen vast te houden en voor te bereiden op de verhuizing naar de nieuwe Jozefkerk in Zwolle-Zuid. Hij was en bleef een ‘visser van mensen’,” aldus kardinaal Eijk.

De Eucharistieviering ten uitvaart zal worden gevierd op donderdag 26 augustus om 13.30 uur in de Dominicanenkerk, Assendorperstraat 29 te Zwolle. Voorafgaand is er van 12.45 tot 13.15 uur gelegenheid om afscheid te nemen. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de R.-K. begraafplaats aan de Bisschop Willebrandlaan 62 te Zwolle.

De uitvaart is ook te volgen via internet.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht