Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor C.J. van Zanten overleden

Emeritus pastoor C.J. van Zanten overleden

Te De Bilt is op 2 april in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Cornelis Johannes van Zanten, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Kockengen op 24 mei 1928. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1954 was hij achtereenvolgens kapelaan te Blauwhuis, Zeddam, Vinkeveen, Apeldoorn (H. Victor) en Arnhem (O.L.V. Onbevlekt Ontvangen). Met ingang van 19 augustus 1966 werd hij benoemd als moderator en godsdienstleraar aan de rooms-katholieke LTS te Arnhem en met ingang van 2 mei 1969 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Willibrordparochie te Olburgen.

Per 1 augustus 1973 werd hij benoemd tot moderator en godsdienstleraar aan de Titus Brandsma Mavo te Arnhem-Zuid. Met ingang van 1 september 1977 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de parochie H. Johannes de Doper te Keijenborg. Van 15 februari 1987 tot 1 maart 1990 was hij tevens pastoor van de H. Willibrord-parochie te Vierakker. Met ingang van 1 september 1990 werd hij tevens benoemd tot waarnemend pastoor van de H. Willibrord-parochie te Steenderen. Op 1 juni 1993 ging hij met emeritaat.

Cees van Zanten was de tweede uit een gezin van twaalf kinderen en voelde zich thuis in het basispastoraat. “Hij werd de bekwame zielenherder van Keijenborg. Een verstandige pastoor met een open vizier die met de tijd meeging,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Cees mijmerde dikwijls hoe groot toch eigenlijk de liefde van Jezus is. Hoe Jezus ruimte geeft en vergeeft. Zo barmhartig. Nog voordat wij zonden en fouten begaan hebben. Zijn meditaties en bidden waren vervuld van Jezus’ woorden bij zijn Hemelvaart ‘Ik ben met u, altijd, eeuwig, tot in lengte van dagen.’ Deze laatste woorden wil Cees graag aan ons doorgeven,” aldus kardinaal Eijk.

De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op woensdag 10 april 2024 om 14.00 uur in de H. Johannes de Doperkerk, Kerkstraat 7 te Keijenborg. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de begraafplaats aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht