Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Bottenberg overleden

Emeritus pastoor Bottenberg overleden

Te Ootmarsum is op 27 september overleden de zeereerwaarde heer Laurentius Alphonsus Bottenberg, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Enschede op 8 mei 1927. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1955 was hij achtereenvolgens kapelaan te Luttenberg, Wehl, IJsselstein en Utrecht (H. Gertrudis). Daarna werkte hij als pastor in Duiven en Raalte-Mariënheem.

In 1974 werd hij tevens benoemd tot rector van de St. Franciscushof te Raalte. Op 1 januari 1983 werd hij benoemd tot halftime pastor van het psychiatrisch ziekenhuis ‘Franciscushof’ te Raalte, tussen 1977 en 1985 was hij tevens deken van het dekenaat Raalte. Per 1 maart 1985 werd hij benoemd tot pastor van de Kathedrale Kerk van Sint Catharina te Utrecht, in 1987 volgde zijn benoeming tot hoofdverantwoordelijk pastor van de parochie O.L.V. van Lourdes te Haaksbergen. Op 1 september 1992 ging hij met emeritaat.

“Laurens is geboren en getogen in Enschede. Zijn vader was voorzitter van het koor van de Jacobuskerk en Laurens werd op jonge leeftijd al koorknaap. Hij zong boven op de koorzolder, maar beleefde heel intens wat zich beneden op het altaar afspeelde. Zo groeide zijn verlangen om priester te worden.” Dat schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. “Bij zijn 50-jarig priesterjubileum in 2005 zei hij: ‘Ik ben een dankbaar mens. Met blijmoedigheid en in gebed tot God heb ik de kracht gehad m’n werk met liefde te doen.’ Een heel bijzonder moment in zijn priesterschap was de ontmoeting in 1985 met paus Johannes Paulus II. Laurens was toen plebaan van de St. Catharinakathedraal in Utrecht en hij mocht de paus daar verwelkomen.”
Na zijn emeritaat ging Laurens Bottenberg naar Ootmarsum. Hij vierde met de zusters de Eucharistie en werd een graag gezien priester-assistent in de parochies van Lattrop, Ootmarsum en Tilligte, aldus kardinaal Eijk: “Een inspirerende celebrant met een mooie zangstem. Toen de zusters Ootmarsum verlieten om terug te keren naar Amersfoort bleef Laurens toch in zijn geliefde Twente.” Omdat zijn geheugen steeds slechter werd, moest hij stoppen met de assistenties en hij verhuisde naar de verpleegafdeling van Huize Franciscus.

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op dinsdag 3 oktober om 10.30 uur in de HH. Simon en Judaskerk te Ootmarsum. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de Rooms-Katholieke begraafplaats aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.