Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor B.J.M. Wolters overleden

Emeritus pastoor B.J.M. Wolters overleden

Te Heeten is op 12 december in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Bernardus Josephus Maria Wolters, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Lievelde op 24 juni 1942. Met ingang van 1 september 1996 werd hij benoemd in het team voor de St. Andreas- en Maria Koninginparochie te Zevenaar. Eerst als kandidaat-priester en vervolgens vanaf zijn priesterwijding op 19 oktober 1996 als pastor. Per 1 december 1998 werd hij tevens benoemd tot pastor in de St. Franciscusparochie te Babberich en de St. Martinusparochie te Oud-Zevenaar binnen de sectie Zevenaar. Met ingang van 15 oktober 2001 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen te Heeten en de H. Josephparochie te Nieuw-Heeten. Op 1 januari 2008 ging hij met emeritaat.

“Ben was wat we noemen een ‘late roeping’,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Hij was jarenlang docent aan een middelbare school toen hij antwoord gaf aan de roepstem van de Heer om de Kerk te gaan dienen als priester. Als veertiger begon hij met de priesteropleiding Bovendonk. Op 19 oktober 1996 werd hij, 54 jaar oud, in de kathedrale kerk St. Catharina te Utrecht tot priester gewijd.”
Ben Wolters “wilde graag, in navolging van Christus, herder zijn voor de aan hem toevertrouwde kudde. Het liefst werkte hij kleinschalig,” aldus de Utrechtse aartsbisschop. Toen duidelijk werd dat de parochies waarvan hij pastoor was deel zouden gaan uitmaken van de nieuw op te richten parochie H. Kruis te Raalte en omgeving ging Wolters met emeritaat. Kardinaal Eijk: “Maar hij bleef priester in hart en nieren. Hij werd vaste priester-assistent in de parochie H. Kruis. Op zondagen en ook door de week vierde hij graag met de parochianen van de diverse locaties de Eucharistie. Dat werd enorm gewaardeerd. […] Ben trok graag op met mensen. Dat maakte hem en anderen gelukkig. Hij wilde er voor hen zijn bij vreugde en verdriet. Heel concreet was hij mensen nabij tijdens de vele bedevaarten die hij begeleidde.”
“Op zaterdag 10 december mocht Ben de ziekenzalving ontvangen,” zo vervolgt kardinaal Eijk. “Langzaam doofde de kaars. In het bijzijn van zijn beide zussen overleed hij maandagmiddag 12 december en ging hij de Heer tegemoet. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

Op vrijdag 16 december is er van 19.00 tot 19.30 uur gelegenheid om afscheid te nemen en de familie te condoleren in het Afscheidshuys Salland, Schoolstraat 30, 8102 EM te Raalte. De ingang is aan de Klompenmakershof. De Eucharistie ten uitvaart zal op zaterdag 17 december om 10.30 uur worden gevierd in de basiliek van de H. Kruisverheffing aan de Kerkstraat 6, 8102 EA te Raalte. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het kerkhof aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht