Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor A.J. Wissing overleden

Emeritus pastoor A.J. Wissing overleden

Antonius Johannes Wissing, priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 11 augustus 2016 te Nijmegen overleden. Antoon Wissing werd geboren te Zeddam op 22 februari 1927. Na zijn priesterwijding op 10 juli 1966 was hij kapelaan in de H. Willibrordparochie te Vleuten en vanaf 18 oktober 1970 kapelaan in de H. Nicolaasparochie te Arnhem. Met ingang van 1 september 1972 werd hij benoemd tot pastoor van de St. Bernulphusparochie te Oosterbeek. Op 1 mei 1995 ging hij met emeritaat.

Wissing begon op latere leeftijd aan zijn weg naar het priesterschap. Na gewerkt te hebben als drogist kwam hij via de opleiding bij de Missionarisen Oblaten van Maria (OMI) op het Grootseminarie Rijsenburg van het Aartsbisdom Utrecht. Daar mocht hij gezien zijn leeftijd eerder dan gebruikelijk de priesterwijding ontvangen. Het was het jaar na de sluiting van het Tweede Vaticaans Concilie.
“Als priester mocht hij samen met Gods volk op weg gaan. Hij was iemand die in zijn pastoraat gemakkelijk contact legde met parochianen; daar lag zijn kracht. Vooral in de St. Bernulphusparochie te Oosterbeek, waarin hij het langst pastoraal actief is geweest, was hij een bekende figuur die in de winkel of op straat met menigeen graag een praatje maakte,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.
Ook werkte Wissing indertijd enige uren per week in het gevangenispastoraat en was hij zeer betrokken bij de jaarlijkse Airborne-herdenking in Oosterbeek. In zijn pastoraat besteedde hij veel zorg aan een waardige liturgie. Als vurig bewonderaar van de Zalige Titus Brandsma O.Carm. bevorderde hij dat in de parochiekerk St. Bernulphus te Oosterbeek een Titus Brandsma-kapel werd ingericht. Het deed hem goed dat de parochie waartoe Oosterbeek nu behoort de naam van de Zalige Titus Brandsma O.Carm. draagt.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdag 18 augustus vanaf 10.30 uur in de parochiekerk St. Bernulphus, Utrechtseweg 129, 6862 AG Oosterbeek. Aansluitend wordt in de genoemde kerk om 11.00 uur de Eucharistie ten uitvaart gevierd, waarna de begrafenis plaatsvindt op het naastgelegen R.-K. kerkhof.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht