Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus hoofdvlootaalmoezenier A.P. van Diemen overleden

Emeritus hoofdvlootaalmoezenier A.P. van Diemen overleden

Priester van het Aartsbisdom Utrecht

Te Wassenaar is op 8 maart overleden de zeereerwaarde heer Adrianus Petrus van Diemen, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Uithoorn op 4 maart 1927. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1952 was hij achtereenvolgens priester-assistent te Enter (1952-1956), kapelaan te Montfoort (1956-1960) en priester-assistent te Utrecht (1960-1965, parochie Heilige Gertrudis).

Met ingang van 1 oktober 1965 werd hij benoemd tot vlootaalmoezenier bij de Koninklijke Marine en op 1 februari 1979 tot hoofdvlootaalmoezenier. Per 1 december 1968 werd hij tevens benoemd tot deken van het Dekenaat Den Helder. Op 1 juli 1983 werd hij benoemd tot vicaris-generaal van het Vicariaat der Nederlandse Strijdkrachten. Per 1 september 1984 werd hij benoemd tot parttime pastor van de Allochtonenmissie ‘Rumannan Uni’ onder de Antillianen woonachtig in Den Haag en omstreken. Op 1 januari 1996 ging hij met emeritaat.

“Arie was een zielenherder in hart en nieren, die zich begaan toonde met de mensen die op zijn pad kwamen. Hij voelde zich daarbij gedragen door de oude woorden: Ubi caritas et amor, Deus ibi est,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.
Bij de Koninklijke Marine kwam hij in contact met een andere wereld. Kardinaal Eijk: “Gaandeweg voelde hij er zich meer en meer thuis en kon hij een luisterend oor zijn voor menig marineman. Ook was hij lid van de bisschoppelijke commissie Justitia et Pax. Door zijn verblijf op Curaçao ontstond een nauwe band met de Antilliaanse rooms-katholieke geloofsgemeenschap, welke band hij later voortzette in Den Haag. Bij zijn zestigjarig priesterjubileum werd de waardering daarvoor geuit in een feestelijke viering met Antilliaanse zang.”

De uitvaart zal plaatsvinden op woensdag 15 maart om 12.30 uur in de Marlotkerk, Bloklandenplein 15 in Den Haag. Aansluitend is er een samenzijn in Restaurant De Bijhorst, Zijdeweg 54 te Wassenaar. Vervolgens zal omstreeks 15.45 uur de begrafenis plaatsvinden op de Algemene Begraafplaats Persijnhof, Het Kerkehout 6 te Wassenaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.