Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus-deken en pastoor H.Th.M. van Doorn overleden

Emeritus-deken en pastoor H.Th.M. van Doorn overleden

In het Fraterhuis St. Jozef te De Bilt is op 14 mei in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Hendrik Thomas Maria van Doorn, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren op 15 augustus 1938 te Utrecht. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1963 was hij achtereenvolgens kapelaan te Pannerden, Etten en Montfoort en vervolgens dertien jaar lang moderator van het St. Bonifatiuscollege te Utrecht.

Met ingang van 15 juni 1981 werd hij benoemd als pastor en deservitor van de parochies H. Hart, Aloysius en O.L.Vrouw Tenhemelopneming en als leider van het pastoraal team voor deze drie parochies in Utrecht-Oost. Per 1 oktober 1989 werd hij benoemd als deken van het dekenaat Zwolle en als pastoor van de parochies O.L.Vrouw tenhemelopneming te Zwolle en H. Vitus te Dedemsvaart. Met ingang van 1 oktober 1990 werd hij tevens benoemd als waarnemend deken van het dekenaat Raalte en op 1 oktober 1993 volgde zijn benoeming als deken van het nieuw opgerichte dekenaat Salland en als lid van de Bisdomraad. Per 1 april 1994 werd hij tevens benoemd tot deken van het dekenaat Deventer-Raalte.

Met ingang van 1 januari 2000 werd hij benoemd als bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene en als pastor ten dienste van het project ‘Willibrordcommuniteit’ van het dekenaat Utrecht-Oudenrijn en op 5 oktober 2000 werd hij tevens benoemd als moderator van de Utrechtse Studenten Parochie. Per 1 januari 2004 werd hij, naast zijn taken als bisschoppelijk gedelegeerde, tevens benoemd tot halftime pastor van de St. Michaël en Laurensparochie te De Bilt en tot lid van het pastoraal team van Het Biltse Parochieverband. Met ingang van 1 januari 2011 werd hij benoemd tot parochievicaris van de nieuwe parochie HH. Martha en Maria te Baarn en per 1 januari 2012 volgde zijn benoeming als pastoor van de St. Lucasparochie te Leusden. Op 15 augustus 2014 eindigde deze benoeming en werd hij benoemd tot spirituaal van het Ariënsinstituut. Met ingang van 1 juni 2018 werd hij eervol ontslagen als bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene en op 1 juli 2019 werd hij eervol ontslagen als spirituaal van het Ariënsinstituut.

“Henk was in hart en nieren een priester van het Aartsbisdom Utrecht. De domstad […] was hem zeer dierbaar. Tegelijkertijd voelde hij zich als priester nadrukkelijk verbonden met de wereldwijde Rooms-Katholieke Kerk, met Rome als het centrum,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “De Kerk was er voor hem bij uitstek om het geloof te beleven, maar nooit zonder betrokkenheid bij de wereld,” zo vervolgt kardinaal Eijk. “Als priester wilde hij daarom graag het voortouw nemen om voor het welzijn van de mensen alsook voor de natuur te zorgen: heelheid van Gods schepping. Ook andere ideeën van het Conciliair Proces – gerechtigheid en vrede – waren Henk zeer dierbaar. In die geest mogen we dan ook zijn drijfveer voor de oecumene zien: allereerst dienen we alle christenen bij elkaar te brengen. Vervolgens zal dit proces de vrede bevorderen in de hele wereld. […] Moge Henk nu – op voorspraak van Moeder Maria – opgenomen worden in het huis van God, Vader van ons allen, waar ruimte is voor velen.”

Woensdag 22 mei is er van 19.00 tot 20.30 uur gelegenheid om afscheid te nemen in het uitvaartcentrum van Barbara Uitvaartverzorging, Egginklaan 51 te Utrecht. De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op donderdag 23 mei om 11.00 uur in de kapel van de R.K.-begraafplaats St. Barbara, Prinsesselaan 2 te Utrecht.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht