Aartsbisdom > Nieuws > Eijk: ‘Kort conclaaf goed teken’

Eijk: ‘Kort conclaaf goed teken’

Kardinaal Eijk gaf kort na het ‘Habemus papam’ een persconferentie voor een aantal Nederlandse journalisten in Rome. Voor de camera van ‘Nieuwsuur’ zei hij, gevraagd naar wat er door hem heen ging op het moment dat er een tweederde meerderheid was en er dus een nieuwe paus was gekozen: “Ik was heel blij op dat moment. We hebben vijf stemrondes gehad om een nieuwe paus te vinden. Dat past in een geschiedenis van een eeuw nu: de conclaven zijn echt kort. Het is een goed teken als het conclaaf kort is.”

Kardinaal Bergoglio is “een echte jezuïet,” zo stelde kardinaal Eijk. “Een man met een grote sereniteit. Hij zal niet gauw zijn emoties laten blijken. Hij heeft veel bestuurservaring als aartsbisschop van een groot bisdom: Buenos Aires. Hij heeft ook in Duitsland gestudeerd – hij heeft daar zijn doctoraat gedaan in de theologie, hij spreekt goed Duits. Het is ook een man die echt kosmopolitisch is. En dat is wat we nodig hebben, want het is een man die leiding geeft aan de Kerk over de hele wereld.”
Kardinaal Eijk ging ook in op wat het voor de R.-K. Kerk betekent dat er een Zuid-Amerikaanse paus is gekozen: “De Kerk is universeel, een wereldkerk, dus ons maakt het niet uit van welk continent een paus komt. Wij kijken naar de kwaliteiten. Is het een man Gods? Is het iemand die de kerkelijke leer goed kan formuleren, onder woorden kan brengen en kan communiceren? En je moet natuurlijk iemand hebben die leiding kan geven, die kan managen, die kan aansturen. Deze eigenschappen menen wij te hebben gevonden in kardinaal Bergoglio.”

nieuwsuur
Still van Nieuwsuur

‘Echt een man Gods’
De nieuwe paus hield op het balkon zijn eerste toespraak. Daarover zei Eijk: “Die was wel echt karakteriserend voor hem, denk ik. Hij kwam met een heel eigen geluid, bad het Onze Vader en het Weesgegroet. Hij stelt zich ook zeer bescheiden op.” Volgens de Nederlandse kardinaal heeft Bergoglio uitdrukkelijk gekozen voor de naam Franciscus: “Hij voelt zich verbonden met Franciscus van Assisië, de grote heilige van de armoede in de dertiende eeuw. Dat is zijn grote voorbeeld. Hij is jezuïet, hij had ook Ignatius als naam kunnen nemen, maar hij heeft gekozen voor Franciscus, de stichter van de Franciscaner orde. Ik denk dat dat zijn spiritualiteit karakteriseert. Echt een man Gods, een man die Christus volgt, maar dan ook heel letterlijk.” Op de vraag of de nieuwe paus een herder of meer een bestuurder is, antwoordde kardinaal Eijk: “Ik zou zeggen allebei.”
Tot slot vroeg de verslaggeefster kardinaal Eijk of hij opgelucht was dat hijzelf niet tot paus was gekozen en, meer algemeen, of er sprake is van een zekere mate van opluchting bij kardinalen die geen paus worden. Kardinaal Eijk: “Als je paus wordt, dan betekent dat een enorme verandering in je leven. Je kunt niet meer naar huis om je spulletjes te pakken, je woont op de derde verdieping van het Apostolisch Paleis. Daar heb je verscheidene vierkante meters, maar dat is het dan ook. Je kunt niet zomaar even de tuin in, je kunt niet even naar een winkel of wat dan ook. Je moet altijd de deur uit onder bewaking, met bewaking. Dat lijkt me een offer. Dus ik denk dat menig kardinaal blij zal zijn dat dit aan hem voorbij is gegaan.”

Tags: ,