Aartsbisdom > Nieuws > Dubbel priesterjubileum gevierd in Willibrordsabdij

Dubbel priesterjubileum gevierd in Willibrordsabdij

Hulpbisschop H.W. Woorts was op 7 november in de Sint Willibrordsabdij te Doetinchem voor de plechtige Eucharistieviering van het hoogfeest van St. Willibrord, patroonheilige van de abdij, van het Aartsbisdom Utrecht en van de Nederlandse Kerkprovincie. Hij was uitgenodigd omdat er ook een dubbel 25-jarig priesterjubileum werd gevierd: dat van pater Co Jansen O.S.B. en pastor Paul van der Ven, priester van het Aartsbisdom Utrecht en ziekenhuispastor te Tiel.

Beiden werden op 7 november precies 25 jaar geleden tegelijk in de kapel van de abdij priester gewijd door kardinaal Simonis. In zijn preek benadrukte mgr. Woorts dat het “vreugde en dankbaarheid zijn die ons hier vandaag samenbrengen.” Allereerst vanwege het Hoogfeest van Sint Willibrord, die “zoveel geloof, hoop en liefde heeft gebracht door onze Heer Christus Jezus en zijn Evangelie bekend te maken. … Vreugde en dankbaarheid vervullen ons omdat wij daardoor deel van Gods Kerk mogen zijn en omdat wij vandaag hier het 25-jarig priesterjubileum mogen vieren van Co Jansen en Paul van der Ven.”
Mgr. Woorts memoreerde ook dat het precies 50 jaar geleden was dat Co Jansen intrad in deze abdij. Vanuit Utrecht (Jansen is afkomstig uit de St. Gerardus Majella parochie) – “de plaats vanuit waar Willibrord meer dan 1300 jaar geleden ging missioneren en waar hij zijn bisschopskerk heeft gebouwd toen hij door de opvolger van Sint Petrus in Rome tot aartsbisschop van de Friezen was gewijd.”

Veilige aankomst
De Utrechtse hulpbisschop hield de aanwezigen voor dat “de Heer bij ons is als Zijn Kerk, al 2000 jaar. De eeuwen door zijn er telkens jaren van opbouw en van afbouw, van opnieuw beginnen, jaren van gaan, in vertrouwen, ook al weten we niet hoe de tocht zal zijn en waar het schip zal stranden, stranden in de zin van: waar de Heer ons aan land doet gaan.” Dat wist Willibrord niet – letterlijk toen hij per schip vanuit Ierland vertrok – en ook wij weten het niet. Maar we mogen vertrouwen op een veilige aankomst, aldus mgr. Woorts.
Hij refereerde aan het vorige maand begonnen ‘Jaar van het Geloof’, waarvoor als symbool een varend schip is gekozen. “Juist in dit ‘Jaar van het Geloof’ nodigt de paus ons uit dat wij ieder waarachtige getuigen zijn van Christus, van Zijn liefde. Die uitnodiging geldt alle gedoopten, heel de Kerk. Die uitnodiging geldt in het bijzonder de priesters en de kloosterlingen: om voor anderen een ‘vreugdebode’ te zijn, zoals Jesaja in de eerste lezing het noemt: een ‘vreugdebode die vrede meldt, goed nieuws verkondigt, die heil komt melden,’ de vrede, het goede nieuws, het heil van Gods liefde en ontferming voor alle mensen.” Verwijzend naar de wijdingsliturgie besloot mgr. Woorts met de woorden: “Wij danken God voor het goede werk dat Hij in jullie beiden 25 jaar geleden als priester is begonnen en wij bidden voor jullie dat Hij het ook zal voltooien.”

Foto’s: Joop van Reeken Fotografie

dubbel-priesterjubileum-2-kl