Aartsbisdom > Nieuws > Drie leden Shalom hernieuwen tijdelijke beloften

Drie leden Shalom hernieuwen tijdelijke beloften

Drie leden van de Gemeenschap Shalom, die in Renkum (parochie Z. Titus Brandsma) is gevestigd, hernieuwden op 8 april hun tijdelijke beloften. Hoofdcelebrant tijdens deze plechtigheid was de Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom. Ook gelovigen uit Renkum en omstreken, leden van de Colombiaanse Missioneros de Cristo Maestro, andere priesterstudenten van het Ariënsinstituut, pastoor Ten Have en collega-priesters waren aanwezig.

Danielle Monteiro de Lima (links) hernieuwde als zuster van de Verbondsgemeenschap haar tijdelijke beloften, Samuel Luz en Amanda Praseres hernieuwden als broeder en zuster van de Levensgemeenschap hun tijdelijke beloften. De laatste twee zijn tevens werkzaam als jongerenwerkers bij het Aartsbisdom Utrecht.

shalom-2-kl

Jaar van het Godgewijde leven
Tijdens de plechtigheid, waarin de drie vroegen om de barmhartigheid van God en de genade om hun leven te offeren aan Christus en Zijn Koninkrijk, werd onder meer gebeden op voorspraak van OLV Vrouw van Renkum. Mgr. Hoogenboom memoreerde in zijn preek dat deze hernieuwing van de tijdelijke beloften plaats vond in het Jaar van het Godgewijde leven, een initiatief van paus Franciscus om aandacht te besteden aan het religieuze leven binnen de Kerk. Dit Jaar van het Godgewijde leven heeft drie doelstellingen, zo memoreerde hij: de dankbare herinnering aan het recente verleden; het heden met passie beleven en de toekomst met hoop omarmen.
Voor de dankbare herinnering aan het recente verleden verwees hij naar de eerste helft van de vorige eeuw, toen de R.K. Kerk van Nederland erom bekend stond dat er wereldwijd zeer veel missionarissen, mannen en vrouwen, waren die op weg waren gegaan om Christus en zijn Evangelie te verkondigen.
Wat betreft het heden met passie beleven: “Passie duidt op een groot verlangen naar iets, of grote liefde voor iets. Amanda en Samuel waren als onze aartsdiocesane jongerenwerkers op Palmzondag in Zutphen aanwezig bij de jongerenactiviteit Passion. Zij hebben met heel veel passie, toewijding en enthousiasme deze dag voorbereid.”
De toekomst met hoop omarmen concretiseerde mgr. Hoogenboom aan de hand van de komst van nieuwe religieuzen naar Nederland: “Inmiddels hebben er in onze Nederlandse R.-K. Kerk grote veranderingen plaatsgevonden. In deze niet gemakkelijke tijden mogen we de komst van religieuze gemeenschappen als Shalom en de Misioneros de Cristo Maestro beschouwen als een gave van de goddelijke voorzienigheid.”

shalom-4-kl shalom-3-kl

‘Mensen van de weg’
Mgr. Hoogenboom verwees ook naar het evangelie van Lucas, waarin mensen “voortdurend onderweg zijn”, en in het boek Handelingen van de apostelen (ook van Lucas) “zijn de apostelen voortdurend onderweg. Het is het grote reisverhaal van Paulus en Petrus op weg naar Rome. In dat boek schrijft Lucas ook hoe de eerste christenen genoemd werden: zij werden ‘mensen van de weg’ genoemd. Samuel, Amanda en Daniëlle zijn ook mensen van de weg. Zij hebben huis en haard verlaten om als leden van de gemeenschap Shalom in ons land Christus en zijn Evangelie te verkondigen.”
Zij zijn als Shalom-leden bruggenbouwers van de vrede van Christus, aldus mgr. Hoogenboom. “De brug tussen Nederland en Brazilië is geen brug met eenrichtingsverkeer. Zo bezochten jongeren uit ons bisdom die deelnamen aan de WJD in Rio de Janeiro als voorprogramma de Shalom-gemeenschap in Brazilië. Dat was een hoogtepunt van de WJD-reis.”