Aartsbisdom > Nieuws > Drie genomineerden Parochie van het Jaar

Drie genomineerden Parochie van het Jaar

Omroep RKK organiseert op zaterdag 25 januari 2014 voor de negende keer de Landelijke RKK Parochiedag in het AKN-gebouw in Hilversum. Tijdens deze parochiedag worden drie concrete projecten uit Nederlandse parochies gepresenteerd die laten zien hoe een geloofsgemeenschap de deuren kan openen en dienstbaar kan zijn aan de samenleving. Het gaat om initiatieven uit Deventer, Purmerend en Amsterdam.

‘Zwerfkerk’
De drie bijbehorende geloofsgemeenschappen dingen mee naar de titel Parochie van het Jaar 2014, zo meldt de website van omroep RKK. Bij die projecten wordt ook duidelijk dat de presentie in de samenleving gevolgen heeft voor de eigen geloofsgemeenschap: die wordt gevitaliseerd. In Deventer (Lebuïnusparochie), gelegen in het Aartsbisdom Utrecht, hebben de katholieke en de protestantse kerk het voortouw genomen om midden in de stad een ‘zwerfkerk’ neer te zetten, als een uitnodiging aan ieder die aan het winkelen is om even stil te staan bij deze kerk. De kerk komt letterlijk naar de stad Deventer toe. Daarom heeft ook de plaatselijke Raad van Kerken zich achter dit initiatief geschaard. En de zwerfkerk werkt: het is een komen en gaan van mensen rond de mobiele kerk op het stadsplein van Deventer.
Verder op de Landelijke RKK Parochiedag: Harm Ruiter vertelt over een nieuw initiatief om parochies te leren hoe ze het geloof kunnen verkondigen aan ieder die het horen wil. Ook komen de pauskenners Stijn Fens, Paul van Geest, Christian van der Heijden en Wilfred Kemp aan het woord. Want bovenstaande projecten sluiten aan bij de oproep van paus Franciscus om de straat op te gaan en dienstbaar te zijn aan mensen van deze tijd, aldus RKK.

Foto: Het AKN-gebouw in Hilversum