Aartsbisdom > Nieuws > Via Dolorosa – fototentoonstelling over pesten

Via Dolorosa – fototentoonstelling over pesten

Langs de ‘Via Dolorosa’ liep de kruisweg van Jezus. Deze kruisweg wordt al eeuwenlang verbeeld in de kunst. Zo heeft de Zweedse fotografe Elisabeth Ohlson Walden haar eigen moderne vertaling gemaakt. Zij heeft de kruisweg samen met basisschoolleerlingen vertaald naar hun beleving rond het thema pesten. Deze expositie is de komende periode in diverse parochies van het aartsbisdom te zien.

De tentoonstelling bestaat uit vijftien foto’s van 1 bij 1 meter waarin de tieners als personages figureren. Hiermee komt de expositie dicht bij de belevingswereld van kinderen. Bureau voor Jeugdwerk Lava heeft bij de tentoonstelling een interactief opdrachtenboekje gemaakt over pesten voor jongeren van 10 tot 14 jaar. “Met behulp van een routeboekje worden de jongeren aan het denken gezet over pesten en wat voor gevolgen dit voor een ander, maar ook voor jezelf kan hebben. De foto’s zijn buitengewoon geschikt voor zowel jong als oud(er). Ze kunnen de aanleiding zijn er samen over te praten,” aldus de website van Lava. Van 5 t/m 10 maart was deze fototentoonstelling te zien in de St. Martinuskerk, Kloppenstraat 77 in Losser (parochie Maria Vlucht). De scholen in de omgeving hebben de tentoonstelling tijdens schooluren in groepen bezocht. Van 24 maart tot 6 april is deze bijzondere expositie opnieuw in het aartsbisdom te zien: eerst een week in de Heilige Lebuinusparochie en daarna een week in de Emmanuelparochie.

Tags: