Aartsbisdom > Nieuws > Diakenwijding James Keuben op 1 juni

Diakenwijding James Keuben op 1 juni

Willem Jacobus kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal op 1 juni James Keuben tot diaken wijden. De plechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht (Lange Nieuwstraat 36). Keuben wordt tot transeunt diaken gewijd: de laatste stap op weg naar de priesterwijding, die op 9 november 2024 zal plaatsvinden.

James Keuben volgde zijn priesteropleiding aan het Ariënsinstituut in Utrecht. Per 1 januari 2024 heeft kardinaal Eijk hem benoemd als kandidaat-priester in de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes te Borne, De Goede Herder te Hengelo en H. Geest te Goor en tot lid van het pastoraal team van deze parochies.

In het februarinummer van parochieblad ‘Geestig’ van de H. Geest parochie staat op blz. 4-5 een interview met Keuben, waarin hij onder meer vertelt over zijn roeping: “Het verlangen kwam geleidelijk in me op. Geloven was thuis iets heel gewoons, mede doordat mijn moeder uit Ghana komt en geloof daar sterk betrokken is bij het leven van alledag. Ik was gefascineerd door de Bijbelverhalen die ik hoorde. Pas op mijn achtste ben ik gedoopt opdat het meer een eigen keuze was. Daarna werd ik misdienaar en dat ervoer ik als waardevol en leuk, en ik kreeg een mooi beeld van wat er liturgisch allemaal gebeurde. Omdat mijn basisschool een sterke band met de kerk had, kreeg ik vrij om te dienen bij uitvaarten. Die vond ik indrukwekkend en leerden me hoe hartverwarmend kerk en geloof op zulke momenten voor mensen kunnen zijn: de gedachte van eeuwig leven en verrijzenis. Met de tijd kwam de vraag in me op wat Gods plannen met mij eigenlijk waren. Ik heb een paar maal met de toenmalige pastor gepraat en al op de basisschool dacht ik na over theologie en priesterschap. Ik koos om die reden voor het gymnasium. Vervolgens ging ik theologie studeren, en leven in het Ariënsinstituut dat je praktisch op het priesterschap voorbereidt.”

Rector Kuipers van het Ariënsinstituut vraagt om gebed in deze periode: “In deze dagen van voorbereiding willen we heel bijzonder bidden: ‘Heilige Geest van God, verenigd met Maria en de apostelen, die biddend naar uw komst hebben uitgezien, vragen wij U: beziel de Kerk waarvan U de levensbron bent. Beziel ook James die over enkele dagen zal worden gewijd tot diaken van uw Kerk. Geef hem de genade een dienaar te worden naar het hart van Jezus onze Heer. Wees ons en onze wereld nabij en vernieuw het aanschijn van de aarde, want U bent de scheppende Geest die alles nieuw kan maken en uw Kerk in alle tijden geeft wat nodig is. Wij danken U voor uw bijstand en inspiratie. Amen’.”

De livestream van deze diakenwijding is hier te volgen

Foto: James Keuben was in 2022 cantor bij een diakenwijding

Tags: ,