Aartsbisdom > Nieuws > Diakendag over de werken van de gemeenschap Sant’Egidio

Diakendag over de werken van de gemeenschap Sant’Egidio

De jaarlijkse diakendag van het Aartsbisdom Utrecht werd gehouden op 16 januari. Enkele tientallen diakens, een aantal echtgenotes en leden van de bisdomstaf kwamen bijeen te Dijnselburg in Zeist. De dag startte met een pontificale Eucharistieviering, daarna stonden de werken van de gemeenschap Sant’Egidio centraal. Zo vertelde Dirk van de Goten, kernlid van Sant’Egidio Antwerpen, over de geschiedenis van Sant’Egidio en ging diaken Ronald Dashorst in op het werk van deze beweging in Apeldoorn.

Hoofdcelebrant kardinaal Eijk preekte over koning Saul, die zich uiteindelijk in zijn eigen zwaard stortte: “Saul had heel veel voor het volk Israël kunnen betekenen, als hij zijn koningschap had opgevat als een opdracht tot dienende liefde. Hij had ook voor zichzelf, voor de vervulling van zijn mens-zijn heel veel kunnen betekenen. Hij had dan een evenwichtig en gewetensvol bestuurder kunnen zijn. Dan was hij niet vervallen tot waanzin en waren hem depressieve buien bespaard gebleven.”
“De opdracht tot dienende liefde betreft niet alleen mensen die als koning bekend staan, als zodanig zijn gezalfd of ingehuldigd. Die opdracht geldt allen die gedoopt en gevormd zijn, al naar gelang hun levensstaat, positie en roeping. Zij zijn gezalfd met de Heilige Geest tot priester, koning en profeet en gaan daardoor delen in het priester, koning en profeet zijn van Jezus, in het algemeen priesterschap van de gelovigen,” zo stelde de Utrechtse aartsbisschop.

Dienende liefde
Hij benadrukte dat voor diakens, die de diaconia (de dienstbaarheid van Jezus) sacramenteel tegenwoordig stellen, de opdracht tot dienende liefde een bijzonder accent heeft: “Zij vervullen die opdracht concreet in het dienstwerk van de verkondiging, dat van de liturgie en dat van de liefdewerken. Dit bijzonder getuigenis van dienende liefde van Jezus, die in de diaken sacramenteel present wordt gesteld, heeft onze wereld hard nodig. De sociale samenleving wordt steeds verder afgebouwd, er is een schrijnende eenzaamheid en er is een mentaliteit van ieder-voor-zich van hoog tot laag. De dienende liefde van Christus tonen en laten ervaren is daarom een weldaad die iedere mens ten diepste in zijn hart verlangt, vaak zonder zich daarvan bewust te zijn. Wij zijn blij dat er in ons aartsbisdom mannen zijn die ja hebben gezegd op de roeping van de Heer om als diaken medemensen die weldaad te bewijzen.”

Trastevere
De Gemeenschap Sant’Egidio is een lekengemeenschap met ongeveer 60.000 leden in meer dan zeventig landen. Dirk van de Goten, kernlid van Sant’Egidio Antwerpen, schetste het ontstaan (in 1968 te Rome) van deze ‘familie van families rond het Woord van God en de armen’. De gemeenschap ontleent haar naam aan het kerkje van Sant’Egidio in de Romeinse wijk Trastevere, waar het centrum van deze gemeenschap nog altijd gevestigd is. In de jaren zeventig breidde Sant’Egidio zich uit over meerdere steden in Italië.
In 1984 werd Sant’Egidio Antwerpen opgericht en inmiddels is de beweging ook actief in Amsterdam, Apeldoorn, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam. Kernelementen in de spiritualiteit van Sant’Egidio zijn de dagelijkse lezing van het Woord van God, het gebed en het sluiten van vriendschap met mensen die arm, eenzaam of op leeftijd zijn. Waar dergelijke vriendschappen gesloten worden, valt de grens tussen wie helpt en wie geholpen wordt weg en gaan mensen in gelijkwaardigheid en respect met elkaar om. Duidelijk werd dat het Heilig Jaar van de Barmhartigheid Sant’Egidio bevestigt in haar roeping om de lichamelijke en geestelijke werken van barmhartigheid te verrichten. Geïnspireerd door de Interreligieuze Gebedsdag voor de Vrede, in 1986 voor het eerst in Assisi gehouden op initiatief van de heilige paus Johannes Paulus II, is Sant’Egidio door tal van vredesinitiatieven wereldwijd dienstbaar aan de vrede en aan het bevorderen van de dialoog met andere godsdiensten. Aan de hand van een powerpoint-presentatie vertelde Ronald Dashorst, als diaken werkzaam in de samenwerkende parochies Emmaüs en HH. Franciscus en Clara, over het ontstaan van Sant’Egidio Apeldoorn en over de ontplooide activiteiten, zoals: de kledingwinkel, de wekelijkse Franciscustafel met gratis maaltijden voor thuislozen en een kerstmaaltijd met vluchtelingen.

Diakendag Ronald Dashorst Diakendag Dirk van de Goten