Aartsbisdom > Nieuws > Diaken Piet van Kleinwee (90) overleden

Diaken Piet van Kleinwee (90) overleden

In woonzorgcentrum Hof van Batenstein te Vianen is op 20 april in de Heer overleden de eerwaarde heer Petrus Johannes van Kleinwee, diaken van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Utrecht op 30 maart 1930. Na zijn wijding tot permanent diaken op 19 oktober 1986 was hij als diaken werkzaam in de parochiegemeenschap Hoograven-Tolsteeg-Lunetten (H. Johannes de Doper- en H. Bernardusparochie) te Utrecht en vervolgens vanaf 1 januari 1989 tevens als parttime medewerker van de vicaris voor de diakenopleiding.

Met ingang van 16 oktober 1992 werd diaken Van Kleinwee benoemd als bisschoppelijk gedelegeerde voor de diakenopleiding. Per 1 mei 1995 werd hij eervol ontslagen als bisschoppelijk gedelegeerde voor de diakenopleiding, maar zijn zending als diaken met als speciale opdracht de zorg voor Surinamers, Antillianen en parochianen uit (voormalig) Nederlands-Indië in de samenwerkende parochies in de stad Utrecht bleef gehandhaafd. Op 1 augustus 2019 ging hij met emeritaat.

“Piet hoorde bij de eerste groep van de Diakenopleiding Dijnselburg, die in 1982 van start ging als initiatief van de bisdommen Utrecht en Rotterdam. Als oud-vakbondsman en oud-wethouder van Utrecht wist Piet heel goed wat er in de samenleving aan de hand was. Met name had hij oog voor mensen aan de rand van de samenleving, zoals de armen, de vreemdelingen en de vluchtelingen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.
Diaken Van Kleinwee had onder meer de verantwoordelijkheid gekregen voor Surinamers en Antillianen in Utrecht en omgeving: volgens kardinaal Eijk vormde hij deze groep “tot een hechte gemeenschap in liturgie en in omzien naar elkaar. Onvermoeibaar heeft hij zich voor deze gemeenschap ingezet tot en met zijn 89ste levensjaar. Hoe hij door allen gewaardeerd werd, bleek bij zijn afscheidsviering.”
Kardinaal Eijk: “Piet was geen man die zich op de voorgrond drong. Hij werkte het liefst op de achtergrond in persoonlijke contacten. Hij liet zich hierin kennen als een betrouwbaar man, aan wie mensen gemakkelijk hun vertrouwen gaven. We mogen daarom vertrouwen dat de Heer zijn trouwe dienaar met vreugde zal ontvangen. Ons medeleven gaat uit naar zijn echtgenote Joke, zijn kinderen, kleinkinderen en verdere familie.”

De uitvaartdienst vindt vanwege de coronacrisis in besloten kring plaats. Aansluitend wordt diaken Van Kleinwee begraven op de Begraafplaats St. Barbara te Utrecht.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht