Aartsbisdom > Nieuws > Diaken Nijhuis secretaris-generaal Kerkprovincie

Diaken Nijhuis secretaris-generaal Kerkprovincie

De Bisschoppenconferentie heeft diaken mr.dr. J.B.M. Nijhuis (63) per 1 juni 2012 benoemd tot secretaris-generaal van de Nederlandse Kerkprovincie. De functie was sinds 2008 vacant. De nieuwe secretaris-generaal is jurist en econoom en diaken voor het Aartsbisdom Utrecht. De secretaris-generaal ondersteunt de Bisschoppenconferentie op diverse landelijke beleidsterreinen en is belast met de dagelijkse leiding over het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK), dat is gevestigd in Utrecht aan de Biltstraat 121.

Diaken Nijhuis is geboren in Hengelo (Overijssel), startte zijn carrière als journalist en was vervolgens docent economie en recht en adjunct-directeur van een mbo-school. Hij volgde een opleiding voor belastinginspecteur, was docent belastingrecht in het hbo, directeur externe betrekkingen en bestuurslid van een grote particuliere exameninstelling en rijksgecommitteerde voor de examens algemene economie en fiscale economie.
In 1985 werd hij buitengewoon hoogleraar bedrijfskunde en in 1989 startte hij, samen met zijn vrouw, een eigen uitgeverij van zelf geschreven boeken over economische en juridische vakken, met name belastingrecht.
In 1999 werd de heer Nijhuis beëdigd als advocaat en procureur en sinds 2006 heeft hij een eigen advocatenkantoor in Enspijk. Verder is hij jarenlang parochiebestuurder geweest. In oktober 2010 werd de heer Nijhuis door kardinaal Eijk tot permanent diaken gewijd. Hij is gehuwd en heeft drie kinderen en zes kleinkinderen.
De Bisschoppenconferentie vertrouwt op een goede samenwerking met de nieuwe secretaris-generaal en wenst hem veel zegen toe in zijn werkzaamheden.