Aartsbisdom > Nieuws > Diaken H.H.J. van Doorn overleden

Diaken H.H.J. van Doorn overleden

Te Harmelen is op 22 augustus overleden de eerwaarde heer Henricus Hermanus Johannes van Doorn, diaken van het Aartsbisdom Utrecht. Diaken Van Doorn werd geboren te Utrecht op 29 maart 1939. Zijn wijding tot permanent diaken vond plaats op 22 november 1987. Hij diende de Heer als diaken in de St. Willibrordparochie te Vleuten en in de St. Bavoparochie te Harmelen. Op 31 maart 2006 ging hij met emeritaat.

“In zijn jonge jaren was Harry actief betrokken bij de Dominicusparochie in Oog en Al te Utrecht. Zijn loopbaan in het onderwijs begon in diezelfde wijk op de Dominicusschool. Via het jongensinternaat Beukenrode in Doorn kwam hij met zijn echtgenote Lidy en hun beide kinderen Marie-Louise en Irene als leerkracht en hoofd naar de Pastoor Ohlschool in Vleuten. Een paar jaar later werd hij docent aan de St. Jozef Mavo in Woerden. Toen deze school ging fuseren, kon hij gebruik maken van een wachtgeldregeling,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het aartsbisdom heeft verstuurd.
Kardinaal Eijk: “In de St. Willibrordparochie te Vleuten vond Harry al snel zijn weg in het vrijwilligerswerk. In 1984 behoorde hij tot de eerste cursisten van de Diakenopleiding Dijnselburg. Hij was een van de eerste onbezoldigde diakens in het Aartsbisdom Utrecht. Aanvankelijk was hij als diaken vooral actief in de St. Willibrordparochie te Vleuten en vanaf 1995 ook in de St. Bavoparochie te Harmelen. Daar gaf hij onder meer leiding aan de parochiële diaconie en aan de pastoraatsgroep. Hij heeft er mede voor gezorgd dat er in de St. Bavoparochie een goed geschoold vrijwilligerskader kwam. Na zijn emeritaat bleef hij tot medio 2013 liturgisch en pastoraal actief in de St. Bavoparochie. Harry was een inspirerende en gewaardeerde diaken. Zijn diaconaat uitte zich vooral in een hartelijke en betrokken nabijheid aan mensen die op hem rekenden. Hij hechtte aan een goed verzorgde liturgie, waarbij alle aanwezigen actief betrokken werden. Ook heeft hij zijn bijdrage geleverd aan de herinrichting van de St. Bavokerk.”

De avondwake wordt gehouden op donderdag 28 augustus om 19.00 u. in de St. Bavokerk, Ambachtsheerelaan 2 te Harmelen. Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren en afscheid nemen. De Eucharistie ten uitvaart is op vrijdag 29 augustus om 10.30 u. in de St. Bavokerk, waarna om 13.00 u. de crematieplechtigheid zal plaatsvinden in aula 1 van het crematorium Daelwijck, Floridadreef 7 te Utrecht.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht van diaken van Doorn.