Aartsbisdom > Nieuws > Diaken G.P. Mimpen (77) overleden

Diaken G.P. Mimpen (77) overleden

Te Amersfoort is op 20 juli in de Heer overleden de eerwaarde heer Gerardus Petrus Mimpen, diaken van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Vlijmen op 18 oktober 1945. Na zijn wijding tot permanent diaken op 30 mei 1998 was hij als diaken werkzaam in het dekenaat Arnhem en in de H. Martinusparochie te Doesburg/Angerlo, de H. Willibrordparochie te Drempt en de H. Martinusparochie te Giesbeek/ Lathum en vervolgens vanaf 2000 tot 2005 als diaken in de woon- en zorgcentra Lobede te Lobith en De Pannerd te Pannerden en in de vier parochies op het Gelders Eiland. Met ingang van 16 december 2009 ging hij met emeritaat.

“Veel mensen zullen zich Gerrit herinneren als een grote goedlachse Brabander, die zich gemakkelijk onder mensen bewoog,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Maar hij had ook een heel andere kant: serieus en intens gelovig kon hij luisteren naar de problemen van mensen die hij – ook als vakbondsman al – probeerde te helpen,” aldus de Utrechtse aartsbisschop, die Mimpen “een bijzondere man, een mensenmens” noemt.

Kardinaal Eijk: “Op bedevaart in Paray-le-Monial hoorde Gerrit Mimpen in de kerk een stem die zei dat hij diaken zou worden.” In 1994 meldde hij zich, samen met zijn echtgenote Vera, voor de Diakenopleiding in Dijnselburg. Op 30 mei 1998 werd hij diaken gewijd door Adrianus kardinaal Simonis. Gerrit Mimpen “was heel betrokken bij mensen, waarbij zijn aandacht bijzonder uitging naar ouderen. Hen, maar ook jongeren begeleidde hij in hun laatste levensfase,” zo schrijft kardinaal Eijk, die vervolgt: “Gedurende heel zijn leven als diaken is hij, als oblaat, zeer betrokken geweest bij de Benedictijnen van de Slangenburg. Hij begeleidde de monniken en was vertrouwenspersoon. Zijn vijfentwintigjarig jubileum als diaken vierde hij in de abdij. De viering van de uitvaart zal dan ook in de abdij plaatsvinden. Op 20 juli is Gerrit vol vertrouwen op weg gegaan naar zijn Heer. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De uitvaartviering zal worden gehouden op woensdag 26 juli om 11.45 uur in de Sint Willibrordsabdij te Doetinchem. Bij inloop is er gelegenheid om afscheid te nemen. Aansluitend zal om 14.00 uur de crematieplechtigheid volgen in de Van Baerzaal van Crematorium Slangenburg te Doetinchem. Na afloop is er gelegenheid tot condoleren.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht