Aartsbisdom > Nieuws > Deventer: oecumenische Lebuinusprocessie

Deventer: oecumenische Lebuinusprocessie

Deventer bestaat dit jaar 1250 jaar en dat wordt in de gemeente Deventer een jaar lang gevierd met allerlei activiteiten. De geschiedenis van de stad laat men beginnen met de oversteek van de IJssel door de Engelse monnik en prediker Liafwin ofwel Lebuinus. De kerken van Deventer wilden in dit jubileumjaar aandacht vestigen op deze stichter van de stad – 1250 jaar Deventer wordt immers gemarkeerd door het moment dat Lebuinus op de oostelijke oever van de IJssel een eerste kerkje bouwde. Hoogtepunt van de activiteiten was voor de kerken in de binnenstad een processie op 23 juni door het stadscentrum met de reliekschrijn van Lebuinus.

In de Middeleeuwen vierde men op 25 juni het feest van de Translatie van de H. Lebuinus met een plechtige processie. Dit verwijst naar het overbrengen van het gebeente van Lebuinus door de heilige Ludger naar de pas gebouwde kerk ter ere van Lebuinus. De Broederenkerk (R.K. Lebuinusparochie), Geloofsgemeenschap Penninckshuis (Doopsgezind en Remonstrants), Lebuinuskerk (PKN) en de Russisch-Orthodoxe parochie besloten om de processie gezamenlijk te houden. Diaken Brinkhuis van de Lebuinusparochie: “Daarmee wilden we Lebuinus eren als stadsstichter en verkondiger en laten zien dat we na 1250 jaar als christenen nog steeds aanwezig zijn in Deventer en Salland.”

Zaterdagmiddag startte de processie bij de oude Bergkerk. De schrijn met de relieken van de ‘stadsheiligen’ Lebuinus, Marcellinus en bisschop Radboud werd op de schouders gedragen, voorafgegaan door een icoon met afbeeldingen van deze heiligen en het evangelieboek. Achter de schrijn liepen voorgangers uit de verschillende kerken en de Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom. Brinkhuis: “Biddend en zingend trokken we langs het winkelend publiek. Zo’n 300 gelovigen vanuit de diverse kerken en geloofsgemeenschappen liepen mee. Onderweg was er een aantal staties. We hielden even halt bij het oecumenisch inloophuis het Meester Geertshuis. Bij de Russisch-Orthodoxe kerk werd Lebuinus geëerd met orthodoxe gezangen en wierook. De schrijn werd vervolgens onder klokkengebeier plechtig de Grote of Lebuinuskerk ingedragen en daar op het oude Hoogkoor geplaatst. Terug op de plaats waarover het oude Lebuinuslied zingt: ‘Zijn lichaam is verheven al op den hogen koor; wie dat hem wil verzoeken, die mag hem vinden daar.’ Een ontroerend moment. Met de cantorij van de Lebuinuskerk vierden we een Middaggebed.”

Daarna trok de stoet door het stadscentrum. “Mensen bleven staan en kijken. We zagen blikken van herkenning, soms verbazing, soms wat onwennig gegiechel. Er werden heel wat filmpjes en foto’s gemaakt,” aldus Brinkhuis. De volgende statie was het Geert Groote Huis. Hier werd even stil gestaan bij de grote betekenis van Geert Groote en de Moderne Devotie voor Kerk en samenleving in Deventer en ver daarbuiten. Zingend ging de processie vervolgens naar de Broederenkerk waar de Lebuinusschrijn zijn vaste plek heeft.
Mgr. Hoogenboom preekte in de afsluitende viering over de betekenis van het geloof in deze tijd en memoreerde hoe 1250 jaar geleden Lebuinus door de leider van de Kkerk van Utrecht, abt Gregorius, gevraagd was om de IJssel over te steken en onder de Saksen Jezus Christus te verkondigen. “Van de heilige Lebuinus mogen we leren hoe belangrijk het is om tegen de stroom van de tijd in onze stem als christenen te blijven verheffen,” benadrukte mgr. Hoogenboom. Ook ging hij in op de Angelsaksische naam van Lebuinus, Liafwin. Dit betekent lieve vriend en verwijst naar Christus die Zijn leerlingen vrienden noemt.
“Bijzonder”, “mooi” en “indrukwekkend” waren de meest gehoorde commentaren achteraf. Diaken Brinkhuis: “Bijzonder dat vier kerken met elkaar optrokken in deze processie, elk een eigen accent konden brengen, maar samen getuigend van Jezus Christus.”