Aartsbisdom > Nieuws > Dag van het Jodendom over ‘feesten en gedenkdagen’

Dag van het Jodendom over ‘feesten en gedenkdagen’

De meeste katholieken in Nederland kennen ze wel: Missiezondag, Week van het Gebed voor de Eenheid, de Vredesweek… Momenten in het kerkelijk jaar waarop onze aandacht of steun gevraagd wordt voor een bepaalde groep of een speciaal doel. In 2008 is daar op initiatief van de Nederlandse bisschoppen een dag bijgekomen: de Dag van het Jodendom, te houden op 17 januari.

Italië, Polen en Oostenrijk kennen een dergelijke dag overigens al jaren. Het doel van de Dag van het Jodendom in de R.-K. Kerk van Nederland is stilstaan bij de betekenis van het Jodendom voor ons christenen. Dat gebeurt elk jaar via een ander thema, in 2011 is dat ‘Tijd is heilig – feesten en gedenkdagen’.

Wat betekent het Jodendom voor ons? Tineke de Lange, beleidsmedewerker van de Katholieke Raad voor Israël (KRI): “Sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) is ook in de Rooms-Katholieke Kerk het besef gegroeid dat het Jodendom van blijvende betekenis is voor het christendom. Zo is het christendom ontstaan in het Jodendom van de eerste eeuw van onze jaartelling. We kennen onszelf niet zonder de traditie van het Joodse volk te kennen.”
Het Jodendom houdt ons ook een spiegel voor, aldus De Lange: “De ontmoeting met het levende Jodendom laat ons nadenken over ons eigen geloof. Het werpt vragen op en biedt nieuwe perspectieven op wat wij denken te kennen. Op het terrein van omgaan met de Schrift en omgaan met godsdienstige rituelen bijvoorbeeld kunnen wij veel van het Jodendom leren.”
Daarnaast kan het Jodendom onze partner zijn, zo benadrukt ze. “Er is veel waarin christendom en Jodendom van elkaar verschillen, er is ook veel dat we gemeenschappelijk hebben. In het streven naar een leefbare wereld en een rechtvaardige samenleving kunnen joden en christenen elkaar vinden. De dialoog met joden betekent vooral: ontmoeting, elkaar leren kennen en waarderen zoals we zijn, zonder elkaar te willen veranderen.”

Impulsdag
Op 14 oktober 2010 organiseerde de Katholieke Raad voor Israël de jaarlijkse impulsdag als voorbereiding op de Dag van het Jodendom. Deze dag verkende het centrale thema van de Dag van het Jodendom 2011, namelijk feesten en gedenkdagen. Waar vieren joden hun belangrijkste religieuze momenten? Zo’n veertig belangstellenden, onder wie de Utrechtse hulpbisschop Herman Woorts, hadden zich verzameld in het pas geopende Progressief Joods Centrum Amsterdam.
Na de lezing van prof. dr. Paul Post (Universiteit van Tilburg) over ruimte en heilige plaatsen gaf rabbijn Menno ten Brink een rondleiding in de nieuwe synagoge, die is ondergebracht in het Joodse Centrum. De impulsdag werd afgesloten met een serie workshops, waarbij de deelnemers zich konden verdiepen in een bepaald aspect van het Jodendom of de joods-christelijke dialoog. Tineke de Lange: “Kennis van de achtergrond van je eigen gelof kan een hele verdieping zijn, kennismaking met het levende joodse geloof een hele verrijking. De Dag van het Jodendom kan een goede aanleiding zijn hiermee te beginnen of verder te gaan.”

dagvanhetjodendom2011-banner

Meer informatie/materiaal: www.dagvanhetjodendom.nl