Aartsbisdom > Nieuws > Dag Herdenken Geweldslachtoffers: ‘Een zwaar lint’

Dag Herdenken Geweldslachtoffers: ‘Een zwaar lint’

In Doetinchem vond op zaterdag 25 september de herdenkingsbijeenkomst plaats van de Stichting Dag Herdenken Geweldslachtoffers. Deze bijeenkomst wordt jaarlijks gehouden voor de nabestaanden van slachtoffers van geweldsdelicten. Omdat deze herdenkingsdag dit jaar in Nederland voor de 10de keer werd gehouden, was koningin Beatrix tijdens het ochtendprogramma aanwezig, alsook demissionair minister van Justitie E.H.M. Hirsch Ballin. A. Plaisier vertegenwoordigde de Protestantse Kerk Nederland en mgr. H. Woorts aartsbisschop Eijk en de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland.

Naast toespraken, optredens en persoonlijke ontmoetingen maakt een wandeltocht met een lint vast onderdeel uit van het programma van deze jaarlijkse herdenkingsdag. De nabestaanden dragen het lint met de namen van de slachtoffers als statement tegen geweld. De Stichting Dag Herdenken Geweldsslachtoffers bestaat uit leden van lotgenotenorganisaties: de Vereniging voor Veiligheid Respect en Solidariteit, de Stichting Aandacht Doet Spreken en de Vereniging Ouders van een Vermoord Kind.

‘Koude rilling’
Mgr. Woorts: “Er zijn ontmoetingen en bijeenkomsten die je diep raken. Zo’n bijeenkomst was voor mij de ‘Dag Herdenken Geweldslachtoffers’. Meer dan driehonderd ouders, familieleden en vrienden van veelal kinderen en jongeren die op brute wijze om het leven zijn gebracht, waren bijeen. Al direct bij binnenkomst vertelde een vader mij zijn verhaal. Zijn zoon van 16 jaar was door messteken om het leven gebracht omdat hij een ander ergens op aansprak. Het intense verdriet en de impact die dit heeft op het leven van hun gezin, van familie en vrienden is enorm: ‘Je hebt levenslang.’ Bij velen was een grote behoefte om te vertellen en om maar te proberen onder woorden te krijgen het grote leed dat zij ervaren door wat hen is overkomen.”
De Koningin stak een kaars aan bij de meer dan tweehonderd foto’s van degenen die vermoord zijn. “Als je langs die foto’s loopt, dan zie je stralende en veelbelovende jonge mensen, ook baby’s en peutertjes. Je voelt een koude rilling door je lijf gaan als je al die foto’s met een kaarsje ervoor bij elkaar ziet,” zo vertelt de Utrechtse hulpbisschop.

dhglogoklein223 namen
Mgr. Woorts: “De saamhorigheid was groot. Een grote openheid naar elkaar toe, ook naar mensen die je helemaal niet kent. Je hoort mensen zeggen: ‘Ga nooit je huis uit zonder elkaar gedag te zeggen of elkaar een kus te geven.’ ‘Zeg dat je van elkaar houdt, dat je trots op elkaar bent.’ ‘Ja, want het kan gebeuren dat die je die ander niet meer levend terugziet.’ ‘Het wordt steeds moeilijker, nu ikzelf ouder word. En ik denk vaak: hoe zou mijn kind nu zijn? Wat zou er van haar, van hem geworden zijn?’ ‘Je kind verliezen is het ergste dat je kan overkomen, en dan op deze wijze! Zo zinloos! Wat is een mensenleven nog waard?!’”
Na het ochtendprogramma met enkele toespraken, zang en gedichten, volgde een voor veel nabestaanden zwaar deel: er werd door hen een groot wit lint door de straten van Doetinchem gedragen met daarop 223 namen: namen van hun kind, broer, zus, kleinkind. Een moeder van een kind dat vermoord is zei: “Een lint is normaal licht van gewicht, maar dit lint is zwaar, ondragelijk zwaar.” Mgr. Woorts: “Maar ze droegen het met elkaar, want geen naam mag vergeten worden! En terwijl deze vaders, moeders, broers, zussen, grootouders het lint met de namen van hun dierbaren door de stad droegen, wisten ze: dit lint zal alleen maar zwaarder worden, want er komen volgend jaar op dit lint namen bij, tenzij…”

Voor meer info: www.dagherdenkengeweldslachtoffers.nl