Aartsbisdom > Huwelijk en gezin > Cursus Catechese van de Goede Herder

Cursus Catechese van de Goede Herder

Van 11 t/m 16 september vindt in het Thomas a Kempis Leerhuis te Utrecht een gecertificeerde vormingscursus niveau I plaats om catecheet te worden voor kinderen van 3 tot 6 jaar. De Catechese van de Goede Herder is een methode voor de religieuze vorming van kinderen van 3 t/m 12 jaar.

Kinderen kunnen al heel jong groeien in hun relatie met God. De methode is bedoeld om de liefde voor en kennis van God te laten groeien. Deze wereldwijde vorm van kindercatechese is gebaseerd op de Montessori-pedagogiek. Er zijn drie niveaus: niveau I (3-6 jaar), niveau II (6-9 jaar) en niveau III (9-12 jaar). Deze cursus, de eerste van twee delen, zal de deelnemers de theorie en praktijk van de Catechese van de Goede Herder bijbrengen voor kinderen van 3-6 jaar.

Inhoud cursus
De cursus biedt deelnemers een theoretische en praktische kennis van niveau I van de Catechese van de Goede Herder. Het omvat voorbereidingen bij het geven van de presentaties aan kinderen, biedt een solide achtergrond in de theologische en pedagogische onderbouwing, helpt de catecheet bij het maken van een album en het Atrium en begeleidt catechisten bij het maken van de handgemaakte materialen die worden gebruikt door de kinderen. De intentie is om tijdens de cursus dagelijks de H. Mis te vieren. De cursus wordt gegeven door zuster Therese Anne Knuth OP, gecertificeerd vormingsleider door de Amerikaanse nationale vereniging van de Catechese van de Goede Herder.

Doelgroep
De cursus staat open voor iedereen die deze catechesemethode wil leren kennen en vorming wil ontvangen. De organisatie hoopt dat deelnemers na voltooiing van de cursus thuis of in de parochie een Atrium willen inrichten en de catechese gaan aanbieden voor kinderen van 3-6 jaar maar dat is geen vereiste voor deelname.

Praktische informatie
Deel A is van 11 t/m 16 september 2023 en Deel B van 22 t/m 27 januari 2024. Het dagelijks programma is van 9 tot 17 uur. De organisatie biedt kinderopvang aan zodat het voor moeders met kleine kinderen hopelijk mogelijk is om aan de cursus deel te nemen.

De cursus is een activiteit van de Gerardus Majella parochie te Utrecht met ondersteuning van het Aartsbisdom Utrecht en vindt plaats in het Thomas a Kempis Leerhuis (Broerestraat 12). Er is gratis parkeergelegenheid op het kerkplein en de locatie is goed bereikbaar met openbaar vervoer. De kosten voor deze cursus zijn 200 euro (Deel A en B samen). “Deze bijdrage dekt de kosten niet. Giften zijn heel welkom!,” zo meldt de organisatie.

Klik hier om in te schrijven – “wacht niet te lang want we kunnen maximaal 25 deelnemers verwelkomen,” zo roepen de organisatoren op.

Meer informatie: Elise Bangma, e-mail: bangma@aartsbisdom.nl.