Aartsbisdom > Nieuws > Correctie op foutieve berichtgeving rond vieren Paastriduum

Correctie op foutieve berichtgeving rond vieren Paastriduum

In verschillende kranten en op diverse websites is het foutieve bericht verschenen dat de aartsbisschop gelast heeft dat van Witte Donderdag tot en met de Paaswake de kerk dicht moet zijn als er geen priester beschikbaar is. Deze berichtgeving is onjuist.

Naast de liturgische vieringen van het Paastriduum onder leiding van een priester, kunnen in elk kerkgebouw gelovigen samenkomen ook wanneer er geen priester is en wel voor het bidden van het Getijdengebed, alsook voor de zogeheten ‘vroomheidsoefeningen’, zoals het bidden van de kruisweg. Een kerk hoeft dus helemaal niet dicht als er geen priester is.

Verder heeft de aartsbisschop samen met de andere bisschoppen van Nederland dit voorjaar aangegeven dat de liturgische plechtigheden van het zogeheten ‘Paastriduum’ alleen gevierd kunnen worden onder leiding van een priester, hetgeen de richtlijn is van de gehele wereldkerk. Gevraagd wordt dat zoveel mogelijk mensen samenkomen om die liturgische vieringen van het Paastriduum in volle omvang met elkaar te vieren. Wanneer deze liturgische vieringen niet gehouden kunnen worden onder leiding van een priester omdat deze niet beschikbaar is of omdat de geloofsgemeenschap die samenkomt te klein is en de taken die uitgeoefend moeten worden (door koren, kosters, lectoren, misdienaars en acolieten) niet gerealiseerd kunnen worden, dan wordt gevraagd om samen te komen met de priester en de gelovigen waar dat wel kan.