Aartsbisdom > Nieuws > Constructief gesprek over vertrouwelijke brief Eijk

Constructief gesprek over vertrouwelijke brief Eijk

De Nederlandse Bisschoppenconferentie heeft constructief en openhartig gesproken over de vertrouwelijke brief van de aartsbisschop van Utrecht en zijn beide hulpbisschoppen aan de bisschop van Groningen – Leeuwarden. De betrokken bisschoppen zullen in collegialiteit het gesprek afronden en vertrouwen op een goede uitkomst.

Naar aanleiding van de in de brief aan de orde gestelde liederenkwestie, die helaas veel onrust heeft veroorzaakt in de Nederlandse katholieke geloofsgemeenschap, wil ook de Bisschoppenconferentie in gezamenlijkheid bijdragen aan een oplossing van deze kwestie.

Uitgangspunten blijven daarbij:
1. Het komt de aartsbisschop van Utrecht en de bisschop van ’s-Hertogenbosch op grond van het kerkelijk recht toe om middels een imprimatur goedkeuring te verlenen aan de inhoud van de zondagsmissaaltjes die worden uitgegeven door de in hun bisdommen gevestigde uitgeverijen. De Bisschoppenconferentie spreekt zijn waardering uit voor het werk dat de, door de aartsbisschop van Utrecht en de bisschop van ’s-Hertogenbosch benoemde, censoren – in overleg met de Nationale Raad voor Liturgie – verrichten ter voorbereiding van de verlening van het imprimatur;
2. Helaas is het misverstand ontstaan als zou het wel of niet opnemen van bepaalde liederen in de zondagsmissaaltjes waarvoor een imprimatur is verleend, een kerkprovinciale goedkeuring of verbod inhouden. Dit is evenwel niet het geval. Elke diocesane bisschop heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het liturgisch beleid (inclusief de liederenkeuze) in zijn bisdom, in overeenstemming met wat passend is voor, en dienstbaar aan, de viering van de katholieke eredienst.