Aartsbisdom > Nieuws > ‘Communio’ over Vaticanum II verspreid onder priesters

‘Communio’ over Vaticanum II verspreid onder priesters

Onlangs is een speciaal dubbelnummer van de Nederlands-Vlaamse versie van het Internationaal Katholiek Tijdschrift ‘Communio’ verschenen met als titel ‘Het Tweede Vaticaans Concilie. Balans van de uitwerking – terugblik en vooruitzicht’. De bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht acht Vaticanum II en een goed verstaan daarvan voor alle werkenden in het basispastoraat van groot belang. Daarom hebben de parochiepriesters dit nummer van ‘Communio’ toegestuurd gekregen, de bisdomstaf hoopt “dat lezing van dit tijdschrift een bijdrage kan leveren aan uw kennis van het concilie en de doorwerking ervan in de huidige tijd.”

In veertien bijdragen van evenzoveel auteurs komen diverse aspecten van het Tweede Vaticaans Concilie aan bod. Zo schrijft prof. dr. H. Witte over de vernieuwingsmethodiek van Vaticanum II “als sleutel tot het Concilie.” Mgr. dr. J. Hendriks (rector van priesteropleiding De Tiltenberg) legt de leer van de Kerk nader uit vanuit sacrament en zending en de receptie ervan in het kerkelijk wetboek van 1983. Magister dr. J. Hermans (Nationale Raad voor Liturgie) evalueert een aantal krachtlijnen van de liturgievernieuwing volgens Vaticanum II.
Van de ene kant kan de liturgie verdiept worden bijvoorbeeld door het ter sprake brengen van het bidden naar het oosten (bijdrage van drs. J. te Velde, bisschoppelijk gedelegeerde voor de liturgie in bisdom Groningen-Leeuwarden), terwijl daarnaast ook nog “kroonjuwelen op zolder,” zoals het catechumenaat voor volwassenen, meer in huis kunnen worden gehaald – zo stelt dr. T. Schilling van het Centrum voor Parochiespiritualiteit in zijn bijdrage.

Van dit bijzondere dubbelnummer van ‘Communio’ kunnen tegen het gereduceerde tarief van 4,50 euro per stuk exemplaren besteld worden (info@communio.nl).

Meer informatie: www.communio.nl