Aartsbisdom > Nieuws > Collecte voor pater Boksebeld op Haïti levert 65.000 euro op

Collecte voor pater Boksebeld op Haïti levert 65.000 euro op

De collecte die de parochies in het Aartsbisdom Utrecht op 23 en 24 januari hebben gehouden voor het werk van pater Boksebeld s.d.b. in Haïti, heeft tot nu toe 65.000 euro opgebracht. Nog niet alle parochies hebben de opbrengst van de collecte overgemaakt, dus de eindstand zal nog iets hoger liggen. De collecte was een initiatief van het aartsbisdom, dat de parochies vroeg om tijdens of na de mis te collecteren voor het werk van pater Boksebeld, uit Raalte afkomstig maar al vele jaren werkzaam op Haïti. Sinds enkele jaren leidt hij daar het project ‘kleine schooltjes van Pater Bohnen’.

Via dit project in de sloppenwijken kunnen duizenden kinderen naar schooltjes die in samenwerking met de bewoners zijn opgericht, en krijgen ze dagelijks een maaltijd. Dit project is door de aardbeving verwoest, net als veel ander werk van de Salesianen van Don Bosco in Port-au-Prince. Pater Boksebeld ontsnapte aan de dood, maar honderden leerlingen en veel straatkinderen hebben de ramp niet overleefd. Ook een medebroeder kwam in de puinhopen om het leven.

Dankbaarheid
Middels een e-mail heeft pater Boksebeld zijn dankbaarheid uitgesproken aan alle mensen voor “hun medeleven, gebed en steun voor mijn werk onder de armen van Haïti, speciaal voor de vorming en onderwijs van de meest kanslozen.” Via zijn familie, die hem regelmatig belt, blijft pater Boksebeld op de hoogte van de vele acties om zijn werk te steunen, zeker zijn geboorteplaats Raalte is zeer actief. Hij schrijft onder meer: “Mgr. Eijk, de aartsbisschop van Utrecht, heeft me een persoonlijke brief geschreven en een collecte aangekondigd in alle parochies van het aartsbisdom om ons te helpen alles wat door de aardbeving en plundering vernield is opnieuw op te bouwen.”
Ook beschrijft pater Boksebeld de verschrikkingen die de aardbeving van 12 januari op Haïti heeft aangericht: “Misschien wel 200.000 doden, het precieze cijfer zullen we nooit te weten komen omdat er nog honderden onder het puin bedolven liggen en er velen begraven zijn in een gemeenschappelijk graf. Meer dan 125.000 gewonden en nu al meer dan 8000 amputaties van arm of been.”

‘Trieste aanblik’
De materiële schade is enorm: 90 procent van alle scholen in Port au Prince is ingestort of onbruikbaar – ook de scholen van pater Boksebeld vallen daaronder. Zelf is hij er goed vanaf gekomen, zo schrijft hij: “We waren met 5 medebroeders in huis toen het instortte. 4 zijn er levend uitgekomen, een medebroeder was direct dood en hebben we de volgende dag kunnen bergen en een week later begraven op ons kerkhof in Thorland.”
Hij slaapt met een medebroeder in een tentje op het terrein om nog te redden wat er te redden valt en eventuele plunderaars af te schrikken. Pater Boksebeld: “Het is een trieste aanblik: rechts onze ingestorte residentie, voor ons de ingestorte technische school, links de ingestorte lokalen die juist vernieuwd waren voor een nieuwe start en achter ons het hoofdgebouw dat gerenoveerd is, maar vol scheuren zit.”