Aartsbisdom > Nieuws > Catechesemagazine over gelukkig en gelovig ouder worden

Catechesemagazine over gelukkig en gelovig ouder worden

Bij het ouder worden verandert de innerlijke omgang met God: ouder worden doet anders geloven. Zo roept de tweede levenshelft vaker vragen op naar wat verder reikt dan dit leven. Ook heeft de huidige generatie ouderen veel veranderingen in geloof en kerkbeleving meegemaakt. En hoe is het geloof van de (klein-)kinderen? Over gelukkig en gelovig ouder worden gaat ‘Met de jaren’, het jongste magazine in een reeks rond universele zinvragen in dialoog met het christelijk geloof, een uitgave in opdracht van de Nederlandse en Vlaamse bisschoppen.

Dit magazine richt zich op alle 60-plussers die ‘met de jaren’ graag even stilstaan bij gelukkig en gelovig ouder worden. Eerder verschenen in deze reeks ‘Opnieuw geboren. Je kind laten dopen?’(2005, 2de druk in 2009), ‘Licht aan de horizon. Over leven na de dood’(2006), ‘Samen door het leven. Over relaties met toekomst’(2008) en ‘Waarom toch? Omgaan met kwetsbaarheid en lijden’ (2009).

Gelukkig ouder worden
Zoals steeds is gekozen voor een algemeen menselijke én een gelovige benadering van het thema. Het magazine opent met een terreinverkenning van het ouder worden en de vergrijzende samenleving. Daarna volgen enkele bijdragen die op verschillende wijzen stil staan bij gelukkig ouder worden. Zo erkent zanger en liedschrijver Will Tura in een interview dat hij bij het naderen van de 70 de hemel dankbaar is.
Twee bijzondere thema’s komen aan bod waarover ouderen wel eens piekeren. Palliatief arts Marc Desmet legt termen als palliatieve zorg en euthanasie uit, en welke opvattingen de Kerk koestert over de eindfase van het leven. En emeritus professor moraaltheologie Bertrand De Clercq denkt na over zinvol omgaan met testament en erfenis.

met-de-jaren-cover-kl

Samenbrengen van generaties
Heel bepalend voor de oudere dag is wat je doormaakt in je relatie. Daar gaan vier bijdragen verder op in. Een langer gehuwd echtpaar, André en Mieke Daemen-De Vadder, getuigt over de groei in hun relatie. Joke Forceville-van Rossum schreef een boek over rouwverwerking, begeleidt rouwenden en maakte de rouw bij partnerverlies ook zelf door. Irène Corsten is al langere tijd weduwe en zet zich in voor lotgenoten. Felix en Lieve Deschuytter-Berquin vonden nieuw geluk bij elkaar nadat beiden hun partner verloren.
Vervolgens behandelt het magazine hoe God op weg gaat met ouderen, en ouderen met God. De Nederlandse emeritus hulpbisschop mgr. Joseph Lescrauwaet noemt zich hoogbejaard, maar ervaart de genade van deze levensjaren. Zijn Vlaamse ambtsgenoot mgr. Paul Van den Berghe schrijft in een brief over de vele veranderingen die het geloof de laatste decennia doormaakte. Zuster Maria Vandeputte getuigt hoe in een heel actief leven het gebed haar steeds verder draagt. En Dries van den Akker s.j. vertelt hoe bekende en onbekende heiligen omgingen met het ouder worden en ons daarin kunnen inspireren.
Het blad besluit met het samenbrengen van de verschillende generaties. Emeritus hoogleraar Herman Andriessen toont hoe spiritualiteit en psychologie samen opgaan bij de geloofsgroei in de verschillende levensfasen. De laatste bijdrage is van de Duitse ere-abt Odilo Lechner, die een boek schreef voor grootouders over hoe voor kleinkinderen te getuigen van je geloof. Het magazine bevat tevens toepasselijke gedichten, gebeden, Bijbelteksten en talrijke foto’s.

Stijn Van den Bossche en Liselotte Anckaert (red.), ‘Met de jaren. Gelukkig en gelovig ouder worden’, Halewijn, 2010, 80 blz., ISBN 9789085281528.
Het magazine kost € 4,- per exemplaar, korting voor grotere aantallen. Bestellen: uitgeverij Halewijn, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen, halewijn.uitgaven@kerknet.be, tel.: 0032 (0)32100811.