Aartsbisdom > Nieuws > Byzantijnse liturgie in Groenlo op 5 november

Byzantijnse liturgie in Groenlo op 5 november

In de H. Calixtusbasiliek te Groenlo (St. Paulusparochie) wordt op 5 november voor het eerst de Eucharistie gevierd volgens de Byzantijnse ritus. Deze ritus wordt in geheel het oosten van Europa en in gedeelten van het Midden-Oosten gevierd. Het Wladimir koor uit Hengelo (Ov) zal zingen; celebrant is Vader Johannes Scheve, pastoor van de parochie HH. Twaalf Apostelen en priester van de geloofsgemeenschap H. Wladimir (één van de geloofsgemeenschappen die zich hebben verenigd in de landelijke organisatie Pokrof).

Pastoor Scheve: “De Byzantijnse liturgie wordt vaak gekoppeld aan de Oosters Orthodoxe kerken, en dat is gedeeltelijk juist. Wat de meeste mensen niet weten is dat onze Rooms-Katholieke kerk ook deze ritus kent. Trouwens niet alleen deze, er zijn nog vele andere ritussen die onze Kerk van Rome erkent. Als er iets plechtigs te vieren valt in Rome dan zie je ook vaak Oosters geklede bisschoppen. Deze zijn ooit door de paus benoemd voor een bepaald diocees (Oekraïne, Syrië, Egypte et cetera).”

Klik hier voor meer informatie over deze viering in Groenlo

Foto: pastoor Scheve, bij de bisschopswijding van mgr. Van den Hout in Groningen op 3 juni 2017