Aartsbisdom > Nieuws > Burgemeester Nieuwegein verzorgt start restauratie Barbarakerk

Burgemeester Nieuwegein verzorgt start restauratie Barbarakerk

De officiële start van de restauratie van de Barbarakerk en pastorie in Nieuwegein op 16 december werd gemarkeerd door het ‘onthullen’ van het projectbord door burgemeester C. de Vos van Nieuwegein. In een toespraak kort daarvoor benadrukte de burgemeester dat “heel Nieuwegein trots is op deze bijna 100-jarige kerk” (het jubileum is in april 2010). Vos roemde de vernieuwende en open architectuur van het kerkgebouw, dat “als herkenningspunt voor de scheepvaart fungeerde”.

Burgemeester Vos: “De kerk heeft een onmiskenbare plek in de harten van de Nieuwegeiners en namens iedereen ben ik trots op deze kerk. Nu en in de toekomst, als we de kerktorren zien, zullen we weten dat we weer thuis zijn.”

Vicevoorzitter A. Höppener van het parochiebestuur stelde dat “de Barbarakerk tijdens de restauratie wel een levend gebouw moet blijven: het is een verbindend element in ons geloof en onze gemeenschap. Dank wil ik uitspreken aan de vrijwilligers, de donateurs die met dubbeltjes en kwartjes het benodigde geld bijeen hebben gebracht (zo’n acht ton) en de restauratiecommissie.”

restauratie-nieuwegein-2 restauratie-nieuwegein-3

‘Tijdbom’
J. Hauptmeijer (Bouwzaken parochiebestuur) vatte de lange en soms moeizame weg naar de start van de restauratie samen: “De voorbereidingen van deze restauratie hebben vele jaren in beslag genomen. We hebben twee keer bij het Rijk een subsidieaanvraag gedaan. De eerste werd geweigerd, de tweede was voor een lager bedrag en zonder de toren erbij te betrekken – daarvoor wendden we ons tot de Provincie.” Een bezoek van het CDA bracht uitkomst – het was deze partij die geld liet uittrekken voor de Barbarakerk.
Architect C. Bouwstra lichtte vervolgens de werkzaamheden toe. Vooral het leien dak van de bijna 100 jaar oude kerk is aan vervanging toe, maar ook het glas-in-lood valt bijna uit de ramen en de vloer vertoont scheuren. “Daarnaast is het roestende ijzer in de kerk als een tijdbom: het metselwerk wordt er daardoor uitgedrukt,” aldus de architect. Daarnaast wordt de binnenboel grondig schoongemaakt “zodat deze weer gaat stralen”, worden de kerkbanken comfortabeler en krijgt het houtwerk buiten de oorspronkelijke kleur terug.
Bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het kerkgebouw wordt er ook nieuw glas-in-lood geplaatst om dat te markeren. Hierop zal de cultuur van nu tot uitdrukking worden gebracht.
Hoofdaannemer R. Maas verzekerde dat de kerk tijdens de feestelijkheden vanwege het jubileum geheel gebruikt kan worden. “We gaan de restauratie gefaseerd aanpakken en zorgen er daarbij voor dat tijdens de feestmaand de gehele kerk te gebruiken is.”