Aartsbisdom > Nieuws > Broeders van Sint Jan naar Gerardus-Majellaparochie

Broeders van Sint Jan naar Gerardus-Majellaparochie

De Broeders van Sint Jan verhuizen per 1 januari 2009 van hun priorij in Enschede en Leuvenheim naar de Gerardus-Majellaparochie in de stad Utrecht. Deze parochie zal geen deel gaan uitmaken van het nog op te richten parochieverband Utrecht Noord-West, maar als zelfstandige parochie blijven bestaan. Daarnaast zal de Gerardus-Majellaparochie het centrum worden van de nieuw op te richten (categoriale) studentenparochie in de stad Utrecht.

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht is verheugd over de komst van de Broeders van Sint Jan naar de bisschopsstad: “De aanwezigheid van een religieuze communiteit is belangrijk voor het geestelijk leven in een stad.” Met de zelfstandige Gerardus-Majellaparochie en de nog op te richten studentenparochie zal het Aartsbisdom Utrecht niet 46, maar 48 parochieverbanden gaan tellen.

Eén van de Broeders van Sint Jan (een priester) wordt pastoor en één (ook een priester) parochievicaris. De huidige activiteiten in het Thomas à Kempis Leerhuis en in de pastorie, waaronder die van de bezoekersgroepen, zullen worden voortgezet onder auspiciën van de broeders. De pastoor van de Gerardus-Majellaparochie zal tevens onbezoldigd pastoor van de studentenparochie worden. Een vierde Broeder (eveneens priester) wordt parochievicaris in de studentenparochie. Deze laatste komt pas in januari naar Utrecht.
Aartsbisschop Eijk vindt het belangrijk dat er voor de grote studentenpopulatie in Utrecht een zelfstandige r.-k. studentenparochie komt: “De studententijd is een intensieve periode voor jonge mensen. Ze wonen vaak voor het eerst zelfstandig, in een nieuwe leefomgeving. Het is goed als er in die levensfase een r.-k. studentenparochie is waar ze hun geloofsleven gestalte kunnen geven.”

Broeders van Sint Jan
De Broeders van Sint Jan hebben in Nederland drie priorijen (kloosters): in Den Haag, Leuvenheim en Enschede. In die laatste plaats zijn ook de contemplatieve zusters van Sint Jan gevestigd. De Enschedese Broeders verhuizen dus naar Utrecht. De basis voor de congregatie werd gelegd aan de Zwitserse universiteit van Fribourg. Daar volgden enkele Franse studenten colleges filosofie van de dominicaner pater Marie-Dominique Philippe. In de zomer van 1975 besloten vijf van hen een gemeenschap te vormen rond een priester van het bisdom Versailles (Frankrijk), een oud-student van pater Philippe. Daar de dominicanen deze jongeren niet konden opnemen (het noviciaat in Frankrijk was zojuist gesloten), werd in 1976-1977 een nieuwe congregatie gestart: de Broeders van Sint Jan. Hun leefregel werd geschreven door pater Philippe, die zich daarbij vooral liet inspireren door het gebed van Christus in het 17de hoofdstuk van het Johannesevangelie. Typerend voor de Broeders van Sint Jan is de nadruk op het zoeken naar de waarheid door filosofische en theologische arbeid; een leven van overgave aan God door gezamenlijk stil gebed en door de Eucharistie in het centrum van hun leven te plaatsen; het belang van het gemeenschapsleven en broederlijke naastenliefde.
Op 31 juli 2006 waren er wereldwijd 531 Broeders van Sint Jan. Van hen hebben er 365 (68 procent) hun eeuwige geloften afgelegd en 221 zijn priester. De broeders leven verspreid over 52 priorijen, waarvan ongeveer de helft in Frankrijk. Ook in Azië, Amerika en Afrika bevinden zich priorijen. De gemiddelde leeftijd van de broeders ligt rond de 37 jaar, ze vertegenwoordigen ruim dertig nationaliteiten. De contemplatieve zusters vertegenwoordigen meer dan 23 nationaliteiten en wonen verspreid over 23 priorijen, in de nabijheid van een priorij van de broeders.