Aartsbisdom > Nieuws > Brief en gebed zaligverklaring Johannes Paulus II

Brief en gebed zaligverklaring Johannes Paulus II

Aartsbisschop Eijk heeft medio april een brief over de zaligverklaring van paus Johannes Paulus II gestuurd aan de priesters, diakens, religieuzen, pastoraal werk(st)ers en alle gelovigen in het Aartsbisdom Utrecht. De in 2005 overleden paus wordt op 1 mei (de Tweede Zondag van Pasen) zalig verklaard. In de brief gaat mgr. Eijk in op de grote betekenis die paus Johannes Paulus II heeft gehad voor de Kerk en voor de wereld. Ook vertelt hij over zijn eigen herinneringen aan deze paus. De brief besluit met een gebed, bedoeld om te bidden op het einde van de vieringen van die dag.

Mgr. Eijk: “Zo zullen wij 1 mei a.s. in het bijzonder door dit gebed ook met elkaar als Kerk in het Aartsbisdom Utrecht verenigd zijn.” Het Aartsbisdom Utrecht heeft ook speciale bidprentjes verspreid in de parochies, de Poolse parochie in het aartsbisdom ontving een Poolstalige versie.

Grote betekenis
Aartsbisschop Eijk schrijft in zijn brief onder meer: “De Katholieke Kerk heeft veel redenen om met dankbaarheid aan deze paus terug te denken. In een periode van onzekerheid en verwarring was hij een houvast en een lichtbaken. Bij mijn bezoek aan zijn geboorteplaats Wadowice in Polen in 2003 kon ik de gerestaureerde parochiekerk bewonderen waar hij is gedoopt en misdienaar is geweest. In het plafond waren schilderingen te zien, geïnspireerd op de encyclieken en andere geschriften die hij als paus het licht heeft doen zien. Geen paus vóór hem heeft zoveel gepubliceerd. Daarin heeft hij aangegeven wat de Kerk in de komende eeuw, die voor haar ongetwijfeld heel moeilijk zal zijn, richting zal geven: een diepe trinitaire en christocentrische, kerkelijke en persoonlijke spiritualiteit gepaard aan een consequente Mariadevotie.”
Maar ook voor de wereld als geheel was hij een kerkleider van zeer grote betekenis, zo memoreert de aartsbisschop: De val van de muur tussen Oost en West, die het aanzien van de wereld heeft veranderd, valt voor een groot deel op zijn conto te schrijven.

‘Poolse zusters en broeders’
Mgr. Eijk heeft de paus in diverse perioden meegemaakt: “Mijn eerste onvergetelijke ontmoeting met hem vond plaats tijdens een bezoek van het seminarie Rolduc aan Rome in 1981. Toen was hij nog de sportieve, atletische man van het begin van zijn pausschap. De dramatische aanslag op zijn leven in hetzelfde jaar en de ziekte van Parkinson eisten daarna hun tol. Verscheidene keren heb ik hem (vanaf begin 1998) kort ontmoet als lid van de Internationale Theologische Commissie. Mijn laatste ontmoeting met hem vond plaats in maart 2004 tijdens het Ad Limina Bezoek van de Nederlandse Bisschoppenconferentie.”
“Van harte hoop ik dat wij als katholieken in geloof, hoop en liefde mogen groeien, alsook in eenheid en in inzet voor de missie in onze tijd, verbonden met onze medechristenen van andere kerken en geloofsgemeenschappen, alsmede met onze zusters en broeders die vanwege hun geloof hun land hebben moeten ontvluchten en met ons hier Kerk zijn.”
Aartsbisschop Eijk feliciteert in de brief in het bijzonder “onze Poolse zusters en broeders met de zaligverklaring van ‘hun’ paus Johannes Paulus II. Zijn zaligverklaring zal voor hen bijzonder grote betekenis hebben; voor de vitaliteit van het geloof in Christus en de Kerk alsmede voor de vrijheid in hun land was zijn pontificaat van onschatbare waarde.”

Voor de gehele brief van mgr. Eijk, klik hier.
Voor het gebed bij gelegenheid van de zaligverklaring, klik hier.

Gebed voor 1 mei 2011

Heer Jezus Christus,
U in wie de Goddelijke Barmhartigheid tot ons komt,
U bent de Herder van uw Kerk en leidt en hoedt ons.
U heeft uw Kerk gegrondvest op de apostelen
en Petrus aangesteld om uw kudde in uw Naam te weiden.
Daartoe heeft U kardinaal Karol Wojtyla uit Polen geroepen
om de opvolger van de apostel Petrus te worden.
Wij danken U voor zijn leven, voor zijn pontificaat, voor zijn getuigenis van U.
Wij bidden U, op zijn voorspraak, voor heel de Kerk,
in het bijzonder in ons land;
dat wij mogen groeien in geloof, hoop en liefde,
in eenheid met elkaar en met onze broeders en zusters in Christus
van de andere kerken en kerkelijke gemeenschappen.
Voor onze jongeren bidden wij ook met name,
zij voor wie Paus Johannes Paulus II een bijzondere aandacht had;
dat zij U mogen kennen en bijdragen aan de zending van Uw Kerk,
tot zegen van ons land en deze wereld.

Heilige Maria, Moeder van God, bid voor ons.
Zalige Paus Johannes Paulus II, bid voor ons.
Dat u met uw gebeden ons allen wilt begeleiden.
Door Christus, onze Heer.
Amen.

Tags: