Aartsbisdom > Nieuws > Bonifatius-Dorestadjaar krijgt landelijk karakter

Bonifatius-Dorestadjaar krijgt landelijk karakter

De komst van Bonifatius in 716 naar Dorestad, Wijk bij Duurstede, is daar dertienhonderd jaar later aanleiding voor een uitgebreid jaarprogramma met een landelijk en zelfs internationaal karakter. Dat meldt het comité ‘Bonifatius-Dorestad-1300-jaar’.

Zo krijgen in het voorjaar de straatnaambordjes in woonwijk De Heul, die verwijzen naar Dorestad of Bonifatius, een bijpassend onderschrift. Op 28 mei is er om 15.00 uur in de Grote Kerk aan de Markt een herdenkingsbijeenkomst. Om 16.00 uur vindt de onthulling plaats van een Bonifatiusmonument  in de buitenmuur van de Grote Kerk. Dr. A.J. Plaisier (algemeen-secretaris van de Protestantse Kerk in Nederland), mgr. Th.C.M. Hoogenboom (hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht) en burgemeester T.R. Poppens van Wijk bij Duurstede werken daaraan mee. Ook zijn vertegenwoordigers uitgenodigd van de ‘Bonifatiussteden’ Crediton (waar Bonifatius is geboren), Mainz (waar hij bisschop was), Dokkum (waar hij is gestorven) en Fulda (waar hij ligt begraven). Kopers van het boek Bonifatius in Dorestad kunnen vanaf 14.30 uur hun exemplaar laten signeren door auteur Luit van der Tuuk.

Nico Smit, lid van het comité Bonifatius-Dorestad-1300-jaar, bezocht recent Crediton in het westen van Engeland. “Het is daar een en al Bonifatius (Boniface) wat de klok slaat,” aldus Smit, “ze hebben al meer dan vijftig jaar intensieve contacten met Dokkum en Fulda en zouden dat ook heel graag willen met Wijk bij Duurstede.”

Andere activiteiten in het Bonifatius-Dorestadjaar te Wijk bij Duurstede:
– op 5 juni (sterfdag Bonifatius) om 9.30 uur een Bonifatiusviering in de r.-k. kerk;
– vanaf half juni een expositie, verzorgd door Museum Dorestad;
– in juni een avond rond de Bijbelteksten die Bonifatius citeerde;
– op 28 juni een dagprogramma van het Nederlands Dagblad met inleiding en rondleiding;
– op 1, 2, 8 en 9 juli wandeltochten over het traject Wijk bij Duurstede–Utrecht dat Bonifatius in 716 aflegde;
– op 10 september een workshop Gregoriaans zingen als Bonifatius.

Meer informatie over deze en nog toe te voegen evenementen: klik hier