Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen ontvangen Stadsprinses in audiëntie

Bisschoppen ontvangen Stadsprinses in audiëntie

Stadsprinses Martina den Derde van de Carnavals Federatie Utrecht (CFU) heeft woensdag 11 januari samen met adjudant Bennie en haar gevolg een bezoek gebracht aan kardinaal Eijk en hulpbisschop Hoogenboom. De Utrechtse aartsbisschop heette het gezelschap welkom en wenste de Stadsprinses van Leemput (zoals Utrecht in carnavalstijd heet) veel succes met haar werkzaamheden. Tegen het einde van de audiëntie overhandigde Martina den Derde haar medaille aan de beide bisschoppen.

Het is al enkele decennia gebruikelijk dat de Stadsprins van Leemput (ditmaal dus de Stadsprinses) met zijn/haar gevolg in audiëntie wordt ontvangen op de Maliebaan – alleen in 2021 en 2022 konden de ontvangsten vanwege de coronaviruspandemie niet doorgaan. Tijdens de audiëntie vroeg CFU-voorzitter Hans Kock aan kardinaal Eijk om iets te vertellen over het afscheid in Rome van emeritus paus Benedictus XVI. Daarbij memoreerde de aartsbisschop onder meer dat hij daags voor de uitvaart in de St. Pieter was, kardinaal Eijk: “Sowieso zijn daar duizenden mensen geweest om afscheid te nemen: dat was op zich best verrassend, want Benedictus XVI was geen ‘papa regnante’ meer. Het was daar echt stil, je hoorde alleen de stemmen van de ordebewakers die vertelden waar de mensen moesten lopen et cetera. Ik heb een poosje geknield en gebeden bij de baar. Het was heel indrukwekkend om hem zo te zien liggen.”

Ook de traditionele Carnavalsmis kwam ter sprake tijdens de audiëntie. Deze werd maar liefst 43 keer gevierd in de Josephkerk aan de Utrechtse Draaiweg, maar deze kerk is inmiddels aan de eredienst onttrokken. Op zondag 19 februari zal de viering daarom voor het eerst plaatsvinden in de H. Willibrordkerk te Vleuten (Pastoor Ohllaan 34, aanvang 11.00 uur). Celebrant is pastoor Peter Ambting van de parochie Licht van Christus; muzikale medewerking wordt verleend door het dames- en herenkoor Heilig Hart-Heilige Joseph uit Hilversum.

Bij het afscheid sprak kardinaal Eijk het gezelschap kort toe. Daarbij uitte hij onder meer zijn dank voor de goede werken die zij doen: “u brengt gehandicapten en ouderen vreugde, vreugde die u zelf met carnaval beleeft. Daar heb ik grote bewondering voor. Ik wens u veel sterkte en zegen toe voor de vele bezoeken die u gaat afleggen. Ook wens ik u een mooi carnavalsfeest.”